Crowdfunding kleine bierbrouwer brengt €200.000 op

crowdfunding brouwerij Fans van de Belgische bierbrouwerij De Struise Brouwers leggen twee ton in voor een eigen bottelarij. Via een crowdfunding-campagne werd het geld binnen 8 uur tijd opgehaald.

De ambachtelijke brouwerij uit Oostvleteren wil met een eigen bottelarij meer zelfstandigheid en meer productie. De Belgische bierbrouwerij gaat €400.000 investeren in een nieuwe bottelarij en een warmte-kracht koppeling. De helft van dit bedrag wordt geleend bij de bank, en de andere helft is via een crowdfunding-actie opgehaald door bierliefhebbers. Deze mensen investeerden allemaal €1.000 in het bedrijf, wat ze op termijn krijgen terugbetaald op een manier die ze zelf mogen kiezen: met 5% rendement of een pakket bier. De meeste crowdfunders kozen voor het bier.

Vijftig procent meer bier

Met de investeringen kan de bierbrouwerij besparen op heffingen, transport-, distributie- en andere kosten. De warmte-kracht koppeling zorgt ervoor dat er minder energie verloren gaat in het productieproces. Warm water, wat normaal gesproken een bijproduct is, wordt weer gebruikt in het brouwproces, en de restwarmte wordt gebruikt voor de centrale verwarming. Op dit moment laat de bierbrouwerij zijn flesjes nog vullen bij externe brouwerijen, maar die hebben steeds minder capaciteit. Met een eigen bottelarij kan het bedrijf naar verwachting wel 50% groeien, en daar hebben de bierliefhebbers weer profijt van.

Bron: EVMI

Dossiers
Lees ook
Hertog Jan past receptuur 0.0 bier aan

Hertog Jan past receptuur 0.0 bier aan

De brouwers van Hertog Jan hebben de receptuur van Hertog Jan 0.0 aangepast. De smaak van het alcoholvrije bier lag volgens de brouwers nog te ver van de originele pilsener af.

Nederland grootste bierexporteur van EU

Nederland grootste bierexporteur van EU

Nederland exporteerde in 2020 voor ruim 2 miljard euro bier, waarvan 121 miljoen euro alcoholvrij bier. Hiermee is Nederland de grootste bierexporteur van de EU en na Mexico de grootste bierexporteur ter wereld. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

MissPublicity viert 18e verjaardag met speciaal witbier

MissPublicity viert 18e verjaardag met speciaal witbier

MissPublicity bestaat 18 jaar. Om dit te vieren lanceert het Rotterdamse pr-bureau een speciaal witbier. Oprichter en eigenaar Clarissa Sarah Slingerland ontwikkelde samen met Scheldebrouwerij E.V.I. Een Belgisch witbier infused met door pastaketen Spaghetteria gemaakte Limoncello.