De voordelen van Instagram - Hoe bereik je de millennial?

Instagram_pixabay

Foto: Pixabay

Nederland telt maar liefst 4,1 miljoen Instagramgebruikers, waarvan er dagelijks zo’n 2,1 miljoen actief zijn. En het engagement is volgens verschillende onderzoeken hoger dan bij andere sociale media. Het platform dat draait op foto’s en stories, trekt vooral millennials. Wat is de magische connectie tussen Instagram en millennials?

Lange inbelverbindingen met bijbehorende beltonen, naar je vriendin fietsen om te kijken of ze thuis is, snake-spelletjes op je Nokia: de millennials kennen het nog van vroeger. Ze zijn opgegroeid in een tijdperk waarin technologie een hoge vlucht nam; computers zijn niet meer weg te denken uit de dagelijkse praktijk en gemak staat in alle facetten van het leven voorop. Alles is mogelijk, de wereld ligt aan hun voeten en kansen zijn er voor het oprapen. Ze volgen de Babyboomers (1945-1955) en Generatie X (1961-1980) op en zijn geboren tussen 1981 en 2001. Millennials zijn aan hun telefoon gekluisterde multitaskers. Whatsappen, muziek luisteren en gesprekken voeren met vrienden terwijl ze fanatiek aan het gamen zijn: het vormt geen uitdaging voor millennials. Vandaar dat ze ook wel bekend staan als Generatie Einstein of Generatie Y.

Wie is die millennial?

Zelfontplooiing is voor millennials belangrijk: ze studeren of hebben zelfs meerdere studies gevolgd, ze hebben een sterke onderbouwde eigen mening en willen de beste versie van zichzelf zijn, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Toch staat de gemiddelde millennial ook bekend als lui en egocentrisch.

Richelle Rondel van Dept Agency, zelf een millennial, kan dat wel verklaren. “Veel mensen vinden millennials verwend en luier dan Generatie X. Dat komt volgens mij door de vergrootte kansen voor deze generatie. Ze zijn zich bewuster van alle mogelijkheden, het gemak waarmee die mogelijkheden zich aandienen en willen zichzelf niet beperken. Ze kunnen meerdere studies volgen, goedkoop over de wereld vliegen, een rijk sociaal leven én een geweldige baan hebben. De valkuil voor millennials is de keuze­stress, want ze willen niets missen. Tegelijkertijd ervaren ze juist door deze keuzestress ook ontzettend veel druk op alle vlakken: op werkgebied maar ook in sociale en privé­omstandigheden. De steeds vaker voorkomende burn-outs bij jongeren zijn in dat opzicht niet vreemd.” Rik Keijzer (Generatie X) van Digital Moves voegt toe: “Millennials zijn sociale dieren. Ze houden van hun vrijheid, hebben vermaak hoog in het vaandel staan, zijn open-minded en idealistisch, hanteren een gezonde lifestyle en hun vriendengroep staat op nummer één. Het aantal festivals is de laatste decennia sterk toegenomen en dat komt met name door de millennials. Op deze festivals is het niet onwaarschijnlijk dat er een koppeling met een goed doel is en zie je steeds meer vegan foodtrucks en smoothies in plaats van kramen met vette burgers en friet.”

Cijfers
Het gebruik van Instagram onder Nederlanders groeit, terwijl het percentage Facebookgebruikers stagneert. Dat laat Newcom Research & Consultancy weten in het Nationale Social Media Onderzoek 2018. Vooral in de leeftijdscategorie 15-19 jaar is Instagram sterk vertegenwoordigd met 73 procent, in de leeftijdsgroep 20-39 jaar is dat 46 procent. Boven de 39 jaar nemen de percentages rap af. Millennials kiezen dus massaal voor Instagram, ook al heeft de categorie 20-39 jaar nog steeds voorkeur voor Facebook met zo’n 89 procent.

Inspirerend platform

Steeds meer millennials keren andere socialmediakanalen de rug toe en trekken massaal naar Instagram. Daar zijn een aantal verklaringen voor volgens Keijzer. “Met hun telefoon als derde hand delen millen­nials álles met de héle wereld. Instagram is gebruiksvriendelijk en blijft vernieuwend. Zo heeft het platform bepaalde functionaliteiten overgenomen van SnapChat, zoals stories en stickers. Hierdoor zijn redelijk wat mensen overgestapt van SnapChat naar Instagram, want de extra functies slaan aan bij het publiek. SnapChat is wat minder gebruiksvriendelijk en heeft meer jonge gebruikers dan Instagram.” De stories feature werd in augustus 2016 toegevoegd aan Instagram. Met deze functie maak je een verzameling foto’s (3 seconden) en video’s (maximaal 10 seconden) aan die 24 uur zichtbaar is. Daarna    verdwijnt de story automatisch van het profiel. De stories kunnen bewerkt worden met filters en tekst. Keijzer: “De grote voordelen van Instagram ten opzichte van Facebook zijn dat je op Instagram geen vrienden hoeft te zijn om foto’s te zien, te liken en te kunnen reageren. Daarnaast zijn de ouders van millennials vooral actief op Facebook, niet op Instagram, en toont Instagram minder reclame dan Facebook omdat er relatief nog weinig bedrijven vertegenwoordigd zijn. Facebook verliest ook aan populariteit vanwege de schandalen rondom nepnieuws, privacyschending en de Amerikaanse verkiezingen. Niet iedereen is op de hoogte dat Mark Zuckerberg eigenaar is van Facebook én Instagram.” Rondel vindt Instagram vooral erg inspirerend. “Tegenwoordig is iederéén influencer op Instagram. Deze status is niet langer voor­behouden aan de popsterren uit de videoclips van vroeger. Ik denk dat millennials er wel doorheen kijken en het herkennen als influencers die iets aanprijzen daarvoor betaald worden, dus dat het reclame is, maar tegelijkertijd er wel door geïnspireerd kunnen raken.”

Minder prikkels

Instagram computer_pixabay

Foto: Pixabay

Er is nog een ander belangrijk verschil met Facebook, volgens Rondel. “Dat heeft met de vormgeving te maken. Facebook oogt rommeliger. Je hebt aan de linkerkant allerlei groepen, evenementen en andere overzichten, in het midden de tijdlijnkolom en aan de rechterkant gebeurt ook van alles. Instagram geeft minder prikkels. Het is overzichtelijker en eenvoudiger.   Je hebt bovenaan de stories en daaronder de foto’s waar je doorheen scrolt. Daarnaast word je op Facebook doodgegooid door uit­nodigingen en reminders van evenementen en verjaardagen. Het is ‘too much’. Ik hoop dat Instagram trouw blijft aan de oorspronkelijke vormgeving en functies, en niet steeds meer op Facebook gaat lijken met Mark Zuckerberg aan het roer.” Geen vreemde gedachte van Rondel, want ook Instagram hanteert sinds 2016 een algoritme waardoor de foto’s niet meer in chronologische volgorde te zien zijn. Rondel: “Dat algoritme vind ik vervelend. Ik wil graag zélf bepalen wat ik zie, onafhankelijk van mijn gedrag op Instagram waar het algoritme op gebaseerd is.”

Nieuwe concurrent?

In 2018 lanceerde Instagram IGTV en gaat hiermee de strijd aan met YouTube. IGTV toont proactief video’s van maximaal één uur in een compleet nieuwe app, dus los van de Instagram-app. Zodra je de app opent, spelen de video’s direct af in tegenstelling tot YouTube, waar je doorklikt naar specifieke video’s. Wanneer je iemand volgt op Instagram, volg je diegene ook automatisch op IGTV. Dat is handig voor Instagram, omdat het bedrijf al een actieve userbase heeft en deze dus niet vanaf nul hoeft op te bouwen. Rondel heeft haar twijfels bij deze ontwikkeling. “YouTube is marktleider en het gebruik van het videoplatform zit zo ingebakken, vooral bij millennials, dat ik niet verwacht dat IGTV YouTube écht kan beconcurreren. Met deze functie bevestigt Instagram alleen maar mijn vermoeden dat het steeds meer op Facebook gaat lijken. En dat is nu juist wat millennials níet willen.”

Met dank aan: Richelle Rondel, Dept Agency, en Rik Keijzer, Digital Moves.

Instagram: van 30 miljoen naar één miljard
Instagram werd in oktober 2010 opgericht in Amerika door Kevin Systrom en Michel Krieger. De naam komt van ‘instant’, dat verwijst naar het maken van foto’s, en ‘telegram’ dat in dit geval staat voor het versturen van foto’s naar vrienden. In 2012 kocht Mark Zuckerberg Instagram op voor één miljard dollar en maakte Systrom en Krieger hierdoor schatrijk. Zuckerberg is nu eigenaar van Facebook, WhatsApp en Instagram. Instagram telde in 2012 ‘slechts’ 30 miljoen wereldwijde gebruikers. De doelstellingen van het platform zijn onveranderd: het transformeren van slechte foto’s tot prachtplaatjes met behulp van filters en het op een makkelijke manier zichtbaar maken van foto’s op meerdere plekken door middel van hashtags. Missie geslaagd. In 2018 plaatsten ruim één miljard gebruikers wereldwijd miljoenen foto’s per dag.

Dossiers
Lees ook
STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) neemt juridische stappen tegen TikTok-account SterkindeKeuken, dat zegt directeur Peter de Wolf tegen onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). SterkindeKeuken plaatst video’s op TikTok die lijken op alcoholreclame en dat wil de alcoholsector niet.

Alcohol in 1 op de 5 filmpjes die tiener op TikTok ziet

Alcohol in 1 op de 5 filmpjes die tiener op TikTok ziet

In bijna 1 op de 5 filmpjes die een 13-jarige op TikTok ziet, wordt gedronken, geproost of is op een andere manier alcohol te zien. Dit blijkt uit een data-experiment van journalistiek onderzoeksplatform Pointer van de KRO-NCRV. Staatssecretaris van Volksgezondheid Maarten van Ooijen is geschokt: "Dit is dramatisch."

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”