Marketing voor ondernemers met lef

Nummer 1

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

Auteur Aartjan van Erkel is marketingexpert en schreef eerder Verleiden op internet (2011) en Maak ze gek (2016). Deze laatste titel werd dat jaar ook uitgeroepen tot Beste managementboek. Daarnaast geeft Van Erkel verschillende trainingen. Hij merkte zelf in 2017 dat zijn marketing niet meer werkte en besloot het roer om te gooien. In plaats van nieuwsbrieven vol tips, ging hij voortaan entertainen. Met succes. Zijn omzet schoot omhoog en nu lezen duizenden ondernemers zijn – zoals hij zelf zegt – ‘politiek incorrecte marketing-mails’. Tijd voor een boek hierover.

De beste is vaak niet de bekendste volgens van Erkel. De oorzaak? Veel aanbieders doen nauwelijks iets aan hun marketing. Doen ze het wel dan is het saai en vaak hetzelfde als alle andere ondernemers. “Met braaf meedoen met de rest ga je het niet redden”, schrijft Van Erkel. Zijn oplossing is niet langer braaf zijn. Van Erkel moedigt de lezer aan om af te stappen van de standaard marketing. Geef niet langer gratis informatie weg. Iedereen doet dit. Voor klanten is het niet meer bijzonder en het is zelfs status verlagend geworden. Gratis tips zijn vooral interessant voor freeloaders: mensen die geen geld uitgeven.

De oplossing van Van Erkel is entertainen. Want: “Mensen zijn geobsedeerd door entertainment. Waarom maak je daar geen gebruik van in je markting?” Je klanten worden hierdoor volgelingen. Van Erkel zelf doet dit met entertainende nieuwsbrieven, ofwel epic e-mails. Hij besteed een groot gedeelte van zijn boek aan het schrijven van dergelijke mailings, maar veel daarvan is ook bruikbaar voor andere uitingen zoals sociale media. Zo deelt hij zijn zes geboden voor epic e-mails en geeft tips voor copywriting.

Nummer 1 is een prettig leesbaar boek met een logische opbouw. Ieder hoofdstuk eindigt met een checklist waar al het voorgaande nog even wordt samengevat. Van Erkel onderbreekt de tekst regelmatig met prikkelende uitspraken. Ook de (onder)koppen prikkelen. “Ben jij een klein bruin vogeltje of een wilde papegaai” maakt nieuwsgierig en nodigt uit om verder te lezen.

Van Erkel wisselt de theorie af met veel voorbeelden, niet alleen uit zijn eigen praktijk en maar ook van anderen. Het varieert van dr. Phil en een Duits colamerk dat het wint van Pepsi tot een online webshop voor handwerkbenodigdheden en een coach voor afvallen.

Het boek stemt tot nadenken over de eigen marketing. Werkt jouw marketing wel en durf jij uit de gebaande paden stappen? Daar is wel een bepaalde mate van lef voor nodig. Want deze aanpak roept ook negatieve reacties op en is volgens Van Erkel “niet voor pussy’s”. Het boek is daarom vooral geschikt voor ondernemer die willen opvallen en het anders willen doen dan hun collega’s.

Dossiers
Lees ook
Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit en inclusie zijn actuele onderwerpen. Denk aan Black lives matters, #metoo en de zwartepietendiscussie. Ook op de werkvloer. Steeds meer bedrijven vinden diversiteit belangrijk. Maar hoe ga je met dit onderwerp aan de slag? Het boek De Inclusiemarathon, het Managementboek van het jaar 2022, kan hierbij helpen.

Gewijzigd arbeidsrecht

Gewijzigd arbeidsrecht

De Wet transparante en voorspelbare arbeidsovereen-komsten werd op 19 april aangenomen door de Tweede Kamer. Per 1 augustus 2022 moet de wet gaan zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden van werknemers.

Voorjaarskriebels

Voorjaarskriebels

Er zijn mensen die in het voorjaar de kriebels krijgen om het huis eens flink schoon te maken. In zekere zin wordt er met de Voorjaarsnota van 2022 ook flink de bezem door de fiscale wetgeving gehaald. Wat gaat er veranderen?