Message in a bottle - Interview met Alain Jacobs

13 mei 2019

Barbara Verbeek in gesprek met Alain Jacobs

In het eerste wijninterview met een wijnpersoonlijkheid wilde ik wel gelijk een heel bijzonder persoon. Lang hoefde ik niet na te denken, dat moest Alain Jacobs wel zijn! Fris, bescheiden, verstand van zaken, eerlijk en oprecht, gevoelig, grappig, oude generatie maar tegelijkertijd is hij ook de nieuwe generatie.

Door Barbara Verbeek - More than Drinks! 1-2018

Alain is het PR-gezicht van het Duitse wijninstituut in de landen België en Nederland, samen met zijn knappe en lieve vrouw Gisela. Dit is een onafhankelijk instituut dat wereldwijd de promotie van Duitse wijnen verzorgd. Al 30 jaar samen, 2 dochters die net geslaagd zijn en samen hebben zij al 23 jaar het PR-Bureau Primal. Door het continue gebruik van Duitse woorden in zijn zinnen, zou je kunnen denken dat hij in Duitsland is geboren. Zijn leven begon echter in het Duitstalige gedeelte van Oost-België.

WANNEER WAS JOUW EERSTE PROFESSIONELE WIJNPROEVERIJ ALAIN?

“In 1990 moest ik voor de Debelux (Duits Belgisch Luxemburgse KvK) een evenement organiseren voor het Duitse wijninstituut. De bedoeling was om Duitse wijnen te promoten en voor te stellen aan de Belgische pers in een bekend sterrenrestaurant. Ik organiseerde een uitgebreide vergelijkende wijnproeverij met wijnen uit andere landen”

Alain zijn ogen beginnen te glimmen. “Er stonden onder andere het wereldberoemde Sauternes huis Chateau d’Yquem op tafel maar ook de beste Riesling van Marcel Deis uit de Elzas”. Uiteraard was Duitsland vertegenwoordigd met sterspelers zoals Bürklin-Wolf en Schloss Johannisberg. De proeverij was van droge wijnen tot edelzoete wijnen en werd een groot succes.”

Het bijzondere was dat Alain totaal geen kaas had gegeten van wijn. Om zich goed voor te bereiden op deze belangrijke proeverij, ging hij 4 dagen naar de German Wine Academy in Kloster Eberbach in de Rheingau. Dit werd toen al georganiseerd door het Duitse wijninstituut. “Op een gegeven moment proef je 30 verschillende Rieslings naast elkaar en ze zijn allemaal verschillend van smaak. Hoe kan dat en hoe is dit mogelijk? Ik ontmoette heel veel interessante en boeiende mensen. Dat is nog steeds zo trouwens. Wijn is potverdorie zo boeiend. Iedereen denkt ook iets over wijn te weten."

Inmiddels sturen Alain en Gisela nu al 23 jaar journalisten, docenten en sommeliers twee keer per jaar, in een klein gezelschap naar deze Wine Academy om ze op te leiden in de wereld van de Duitse wijn.

OP WELKE EVENEMENTEN IS HET DUITSE WIJNINSTITUUT AANWEZIG?

Wijngaard_Alain Jacobs_MTD 1-2019

Alain promoot de Duitse wijnindustrie op allerlei verschillende evenementen. Van de Wine Professional tot aan festivals. Denk aan de Libelle zomerweek, de Margriet winterfair, de vakantiebeurs en de  huishoudbeurs. Maar ook staan ze met een speciale wijnbar met alleen maar Duitse wijnen op festivals als Down the Rabbithole en Lowlands.

WAT WIL JE DAARMEE PRECIES BEREIKEN ALAIN?

“Het Nederlandse publiek in contact brengen met droge Duitse wijnen, de consument moet af van het idee dat deze wijnen alleen maar zoet zijn. En dat kan alleen maar door de mensen de wijn te laten proeven.”

ZIE JE AL RESULTAAT?

“Ja! We zien een stijging van de verkoop van Duitse wijn in de supermarkten en de horeca, maar ook het assortiment in de winkels verandert van zoet naar droog”.

HOE BEREIK JE DE HORECA?

“We organiseerden voor de achtste keer dit jaar de Riesling Weeks in de horeca. Je kunt 14 dagen lang in juni voor 45 euro een 3-gangen menu plus begeleidende Duitse wijn bestellen, en er zit altijd een Riesling tussen. Deze hype is overgevlogen uit Amerika en Engeland. Leuk om te zien dat er dit jaar 75 restaurants verspreid door heel Nederland mee deden. Het niveau van de deelnemende restaurants stijgt en ook de horeca neemt echt de tijd om een goede wijn & spijs combinatie op te bouwen.”

DRINK JE EIGENLIJK OOK WIJN UIT ANDERE LANDEN?

“Natuurlijk drink ik ook wijnen uit andere landen. Met name om de smaakontwikkelingen te kunnen blijven volgen in vergelijking met de Duitse wijnen.

WELKE ONTWIKKELINGEN ZIE JE IN DUITSLAND?

Duitse wijn_MTD 1-2018 interview Alain Jacobs

“Duitsland is enorm veranderd in de afgelopen 20 jaar. De jonge generatie van nu was er nog niet. Je ziet dat de jonge wijnboeren een nieuwe richting inslaan. Zij focussen zich meer op kwaliteit dan op kwantiteit. Deze generatie heeft ook een naam gekregen: Generation Riesling. Het begon 15 jaar geleden in Rheinhessen met een tiental jonge wijnboeren die het gevecht aangingen met het imago van Liebfraumilch. Goedkoop, zoet en lage kwaliteit. Dit groepje genaamd: “Message in a bottle” ging samenwerken met elkaar en ideeën uitwisselen. Vroeger was het ieder voor zich. Je ziet dat die sprudel van nieuwe ideeën Duitsland weer op de kaart heeft weten te zetten. Duitse wijn is weer hip en trendy!”

ZIJN ER ONTWIKKELINGEN IN DE WIJNWERELD DIE JE INTERESSANT VINDT?

“De verandering van het klimaat is natuurlijk een hot topic. Je ziet dat de oogst in Duitsland dit jaar twee à drie weken eerder zal zijn dan normaal. Dit soort ontwikkelingen en de gevolgen van de klimaatverandering blijf ik op de voet volgen.”

BEN JE BANG DAT DOOR DE KLIMAATVERANDERING DE STIJL VAN DE WIJN GAAT VERANDEREN?

“Ik ben er niet bang voor, maar het is spannend. De wijnboeren weten het ook niet. Hoe zit het bijvoorbeeld met de zuren? Kunnen de wijnen nog steeds zo ouderen? Neem een voorbeeld aan een Riesling Auslese van 15 jaar oud. Fantastisch! Een zoete wijn is na al die jaren niet meer zo zoet. Ik ben dol op oude Duitse wijnen!”

Dit interview komt uit More than Drinks! 1-2018. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan hier een abonnement af! 

Altijd op de hoogte blijven?