‘Online boodschappen doen verdubbelt komende vier jaar’

Online boodschappen De online supermarktomzet verdubbelt de komende 4 jaar naar 8,1% van de totale supermarktomzet in Nederland. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau GfK, schrijft Distrifood.

Trouwer

In 2018 bestelden 19,1% van de consumenten boodschappen via internet. Dat deden ze gemiddeld 10,6 keer voor €69,57 per keer. Online klanten bleken een stuk trouwer aan hun formule te zijn dan klanten die alleen bij fysieke supermarkten boodschappen doen. Binnen de Nederlandse supermarktomzet liep het marktaandeel van online op naar 4,1%. Vorig jaar was dat nog 3,3%.

Voor 2023 voorspelt GfK dat de klantenkring stijgt naar 30% van de consumenten en het online marktaandeel naar 8,1%. Dat vertaalt zich volgens GfK door in 54 miljoen online bestellingen van gemiddeld €65. Supermarkten zouden dan in 2023 per week 1,7 miljoen minder bezoeken kunnen verwachten, of 88 miljoen minder kassabonnen per jaar.

Daling gemiddelde omzet per klant

GfK denkt dat klanten over 4 jaar online gemiddeld minder zullen uitgeven. “Op dit moment zijn het vooral gezinnen en welvarende consumenten die online hun boodschappen doen. Dat betekent dat online-klanten veel meer geld uitgeven aan boodschappen dan gemiddeld. Dat zal de komende jaren minder worden”, aldus GfK-research director Joop Holla.

Bron: Foodlog

Lees ook
Wild Pig presenteert associatie-wijnwiel

Wild Pig presenteert associatie-wijnwiel

Wild Pig lanceert het associatie-wijnwiel . Met ‘Mijn wijnwiel’ wil het wijnmerk beginnende wijnliefhebbers helpen om een eigen geheugen op te bouwen voor de verschillende druivenrassen.

PLUS beste wijnsupermarkt 2020

PLUS beste wijnsupermarkt 2020

PLUS is voor de achtste keer de beste wijnsupermarkt. De supermarktketen viert deze titel met de introductie van het wijnhuis Maison Castel in de wijnschappen. Maison Castel is afkomstig van het familiebedrijf Castel Fréres, met 21 landgoederen door heel Frankrijk.

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten ook na de coronacrisis online boodschappen blijft doen. Consumenten kopen vooral dranken, verse producten en verpakt voedsel vaker online dan voor de uitbraak van het virus.