Studenten helpen Heineken met nieuwe uitvindingen

More than Drinks!_reorganisatie Heineken

Test-mtd-afbeelding Vandaag, 6 februari, lanceert de Technische Universiteit Delft haar nieuwe initiatief X!Delft. Onder andere Heineken mengt zich in dit zogenoemde ‘ecosysteem’ met als doel om nieuwe innovaties te verkennen en ideeën op te doen.

Een achttal grote bedrijven heeft zich bij het initiatief aangesloten. Bij deze acht zitten zowel bedrijven uit de industrie, zoals Heineken en VolkerWessels, als ook financiële instellingen als Aegon en Rabobank. De meeste bedrijven hebben geen specifiek project voor ogen, maar willen met de behulp van de multidisciplinaire studenten en onderzoekers van de TU Delft nieuwe technologieën verkennen. Zo hopen ze nieuwe businessmodellen en/of producten te ontwikkelen.

Heineken en robotwetenschappers

In tegenstelling tot andere bedrijven heeft de bierbrouwer Heineken wel een aantal wensen. Zo wordt bijvoorbeeld met behulp van robotwetenschappers gekeken naar een nieuwe oplossing voor het vullen en inpakken van bierflesjes. Maar ook kringloopproductie is een onderwerp waar Heineken graag aan wil werken met de studenten uit Delft. Heineken betaalt €150.000 per jaar aan de universiteit voor de samenwerking.

Nouryon

Ook chemiebedrijf Nouryon (voorheen AkzoNobel Chemicals) gaat samenwerken met de TU Delft. De chemische technologie van dit bedrijf is onder andere terug te vinden in voeding, medicijnen, landbouw en verpakkingen. Zo produceren ze bijvoorbeeld JOZO zout en verschillende ingrediënten die gebruikt worden in de industrie.

Samenwerking

X!Delft is niet het eerste initiatief waarbij universiteiten en bedrijven gaan samenwerken. Er zijn namelijk in Eindhoven en Amsterdam al soortgelijke faciliteiten. De TU Delft onderscheid zich van deze bestaande ‘labs’ doordat in het nieuwe initiatief medewerkers van het bedrijf en onderzoekers op één plek samen werken aan fundamenteel onderzoek en toegepaste innovaties. X!Delft slaat zo een brug tussen academici, bedrijven en de maatschappij.

Bron: EVMI

Dossiers
Lees ook
Drankenbranche in de media – week 16

Drankenbranche in de media – week 16

Beste wijn van Argentinië heeft Nederlands tintje, Heineken gaat prijzen verhogen en 's werelds beste mede komt uit Leek. Wat kwam er deze week over de drankenbranche voorbij in de media?

Heineken trekt zich terug uit Rusland

Heineken trekt zich terug uit Rusland

Heineken trekt zich volledig terug uit Rusland. “We zijn geschokt en diep bedroefd over de verloop en intensivering van de oorlog in de Oekraïne”, staat te lezen in een verklaring op de website van de bierbrouwer.

Drankenbranche in de media – week 10

Drankenbranche in de media – week 10

Heineken stopt met de activiteiten in Rusland, wodka leeggieten uit protest en de start van de Argentijnse wijnoogst. Wat verscheen er de afgelopen week over de drankenbranche in de media?