Bierbrouwers sluiten zich aan bij Plastic Promise

19 oktober 2018

Plastic Promise Foto: ADE Green Foto: ADE Green

Op 17 oktober werd tijdens ADE Green, de subconferentie van Amsterdam Dance Event, de Plastic Promise gelanceerd. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en DJ Sam Feldt lanceerden samen met onder andere AB InBev, Coca-Cola, Grolsch, en Heineken de campagne, die verantwoord plasticgebruik binnen de evenementenindustrie moet stimuleren.

Plastic Promise

Het doel is om binnen drie jaar minimaal 50 procent van het plastic wegwerpartikelen, zoals bekers, te vervangen door herbruikbare producten of hoogwaardig te recyclen. Zowel organisatoren van festivals en evenementen, als drankmerken en andere leveranciers kunnen hun naam verbinden aan dit initiatief door zich aan te melden via het platform van Plastic Promise en daar hun doelen op het gebied van verantwoord plasticgebruik bekend te maken. Ze bepalen zelf welke doelen dit zijn, zolang deze maar binnen drie jaar haalbaar zijn en echt een impact hebben.

Zeventien koplopers

Tijdens de lancering stonden zeventien koplopers op het podium. Dit waren AB InBev, Air Events, Amsterdam Dance Event, Bar le Duc, Booking.com, Coca-Cola, Dekmantel, DGTL, Eurosonic Noorderslag, Grolsch, Gemeente Amsterdam, Heineken, ID&T, Kultlab, Le Champion, Lipton, Mandala, Ploegendienst, Q-dance, Solar Weekend Festival, Vierdaagsefeesten, Vrumona en Your Productions.

Bierbrouwers gaan voor herbruikbare bekers

Op het platform van Plastic Promise zijn de doelen van de zeventien koplopers te lezen. Zo belooft bierbrouwer ABInBev onder andere zoveel mogelijk herbruikbare bekers op festivals te gebruiken of anders volledig recyclebare en binnen het bedrijf geen plastic bekers, bordjes of ander wegwerpplastic te gebruiken. Grolsch geeft aan met hard cup bekers te gaan werken op festivals en ook Heineken gebruikt waar het kan herbruikbare bekers.

Staatssecretaris Van Veldhoven: “Het is bizar als je ziet hoeveel plastic bekers, rietjes en frietbakjes we produceren om die vervolgens maar één keertje te gebruiken. Zonde! Dus dat we vandaag samen afspreken om op festivals binnen 3 jaar minimaal de helft van al die plastic wegwerpartikelen weg te doen en door duurzame alternatieven te vervangen, is heel goed nieuws. En bovendien is het een hele forse stap op weg naar mijn uiteindelijke doel: een brede aanpak voor een toekomst zonder wegwerpplastic."

 

Altijd op de hoogte blijven?