Biericonen

Fiona de Lange

Vanwege mijn studie brouwtechnologie aan de World Brewing Academy in Chicago ben ik momenteel bij heel wat brouwers een dag aan het stagelopen. Ontzettend leerzaam en waanzinnig interessant. De laatste maanden vallen veel dingen op hun plek omdat ik nu ook echt de diepte in ga in het brouwproces. Ik had al respect voor de pilsbrouwers maar die is nu alleen maar gegroeid. Je weet dat het een van de moeilijkste bieren is om te brouwen. Simpelweg omdat je alle misstapjes in een brouwproces meteen kunt proeven. Het water, de hop, mout en gist veranderen continu. Het spel van en met de natuur is begonnen.

More than Drinks! 5-2019 staat in het teken van iconen. De groei van bier de afgelopen jaren ligt in de basis bij pils en speciaalbier. Met steeds meer aandacht voor low- en non-alcohol heeft pils toch een mooie toekomst zou je denken. Reden voor mij om de pilsiconen van Nederland eens in de spotlights te zetten en met de brouwers van het eerste uur van Heineken, Grolsch, Bavaria en Hertog Jan in gesprek te gaan over hun werk als meesterbrouwer, de uitdagingen voor nu en de toekomst.

Naast de pilsiconen is er natuurlijk ook een icoon op craft of speciaalbier. Een pionier die letterlijk vanuit een krot in Frankrijk zijn brouwerij heeft opgebouwd. Ronald Mengerink en zijn vrouw Monique hebben alle ziel en zaligheid in brouwerij de dochter van de korenaar gelegd. Velen kennen de prachtige bieren van de brouwerij maar weten niet hoeveel liefde en vooral doorzettingsvermogen achter deze brouwerij schuil gaat. Een mooi bewijs dat als je ergens in gelooft, je met hard werken ook daadwerkelijk je dromen kunt realiseren.

Een icoon als je het over traditie hebt is de oudste brouwerij van Wallonië, Brouwerij Dubuisson. Zij bestaan 250 jaar, een geweldig lange brouwhistorie waar de Belgische koning zelfs op het feest is gekomen om de lange brouwtraditie extra in de kijker te zetten. Het was een geweldige eer en onvergetelijk om samen met de Belgische koning een rondleiding te krijgen.

Ik merk dat de biermarkt hier en daar wat verhard. Dat iedereen probeert een plaats te verwerven en er zijn of haar brood mee te verdienen. Voor de goudzoekers onder ons, er is geen goud. Het is een kwestie van keihard werken waarbij het met een bierhart een stuk makkelijker gaat om alles opzij te zetten om doelen te bereiken. Stop met het getrap naar de buren en focus je liever op je eigen sterke punten. Werk samen aan het groter maken van de bierplas!

Al ruim 25 jaar geniet Fiona de Lange met veel passie van bier. Als gediplomeerd internationaal biersommelier, zytholoog (bierkundige) en Certified Cicerone® (bierprofessor) verzorgt ze bier&food masterclasses in binnen- en buitenland.

Dossiers
Lees ook
Nieuwe brouwinstallatie voor Bavaria 0.0%

Nieuwe brouwinstallatie voor Bavaria 0.0%

Brouwerij Bavaria heeft een nieuwe 0.0% brouwinstallatie voor alcoholvrij en alcoholarm bier. Met deze brouwinstallatie, genaamd Fenix, gaat Bavaria een nieuw alcoholvrij bier brouwen dat volgens de brouwer vergelijkbaar is met alcoholhoudend pils.

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener Bierbrouwerij BV won 25 november de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2020. "Gulpener Bierbrouwerij staat voor duurzaamheid, ambitie en eerlijkheid en maakt deze visie waar door klimaatneutraal bier te produceren binnen hun familiebedrijf”, aldus de jury van de Koning Willem I Prijs.

James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

De Brit James Thompson wordt de nieuwe Chief Commercial Officer bij Heineken. Hij volgt Jan Derck van Karnebeek op die na 27 jaar heeft besloten om Heineken te verlaten.