Biericonen

Fiona de Lange

Vanwege mijn studie brouwtechnologie aan de World Brewing Academy in Chicago ben ik momenteel bij heel wat brouwers een dag aan het stagelopen. Ontzettend leerzaam en waanzinnig interessant. De laatste maanden vallen veel dingen op hun plek omdat ik nu ook echt de diepte in ga in het brouwproces. Ik had al respect voor de pilsbrouwers maar die is nu alleen maar gegroeid. Je weet dat het een van de moeilijkste bieren is om te brouwen. Simpelweg omdat je alle misstapjes in een brouwproces meteen kunt proeven. Het water, de hop, mout en gist veranderen continu. Het spel van en met de natuur is begonnen.

More than Drinks! 5-2019 staat in het teken van iconen. De groei van bier de afgelopen jaren ligt in de basis bij pils en speciaalbier. Met steeds meer aandacht voor low- en non-alcohol heeft pils toch een mooie toekomst zou je denken. Reden voor mij om de pilsiconen van Nederland eens in de spotlights te zetten en met de brouwers van het eerste uur van Heineken, Grolsch, Bavaria en Hertog Jan in gesprek te gaan over hun werk als meesterbrouwer, de uitdagingen voor nu en de toekomst.

Naast de pilsiconen is er natuurlijk ook een icoon op craft of speciaalbier. Een pionier die letterlijk vanuit een krot in Frankrijk zijn brouwerij heeft opgebouwd. Ronald Mengerink en zijn vrouw Monique hebben alle ziel en zaligheid in brouwerij de dochter van de korenaar gelegd. Velen kennen de prachtige bieren van de brouwerij maar weten niet hoeveel liefde en vooral doorzettingsvermogen achter deze brouwerij schuil gaat. Een mooi bewijs dat als je ergens in gelooft, je met hard werken ook daadwerkelijk je dromen kunt realiseren.

Een icoon als je het over traditie hebt is de oudste brouwerij van Wallonië, Brouwerij Dubuisson. Zij bestaan 250 jaar, een geweldig lange brouwhistorie waar de Belgische koning zelfs op het feest is gekomen om de lange brouwtraditie extra in de kijker te zetten. Het was een geweldige eer en onvergetelijk om samen met de Belgische koning een rondleiding te krijgen.

Ik merk dat de biermarkt hier en daar wat verhard. Dat iedereen probeert een plaats te verwerven en er zijn of haar brood mee te verdienen. Voor de goudzoekers onder ons, er is geen goud. Het is een kwestie van keihard werken waarbij het met een bierhart een stuk makkelijker gaat om alles opzij te zetten om doelen te bereiken. Stop met het getrap naar de buren en focus je liever op je eigen sterke punten. Werk samen aan het groter maken van de bierplas!

Al ruim 25 jaar geniet Fiona de Lange met veel passie van bier. Als gediplomeerd internationaal biersommelier, zytholoog (bierkundige) en Certified Cicerone® (bierprofessor) verzorgt ze bier&food masterclasses in binnen- en buitenland.

Dossiers
Lees ook
Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Vanaf deze herfst introduceert Bavaria ieder jaar een nieuwe Special Edition Herfstbok. De Brabantse brouwer laat zich hiervoor inspireren door de uniekheid van iedere oogst,. De Herfstbok 2020 heeft havermout als aanvulling op de vijf standaard soorten mout. Het resultaat is een toegankelijk seizoensbier, met een subtiele hint van havermout en een...

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

De Nederlandse Brouwers lanceren de nieuwe landelijke tv-campagne Gouden Momenten om de horeca te steunen. Hiermee willen de brouwers consumenten laten zien dat je ook met inachtneming van alle geldende maatregelen, 'gouden momenten' in de horeca kunt ervaren. Ze roepen consumenten op hun ‘gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.