‘Koken met drank’

Tess Posthumus

Vaak krijg ik de vraag wat er nou zo leuk is aan het beroep als bartender. Mijn antwoord is dan altijd dat het geweldig is omdat het zoveel verschillende aspecten omvat. Aan de ene kant ben je net een chef die werkt met ‘liquids’. Je krijgt de kans om klassieke ‘gerechten’ naar bestaand recept na te maken, een eigen twist te geven of om zelf iets totaal nieuws te creëren. En dan sta je niet achter de schermen maar recht voor de gasten, waardoor je direct hun, hopelijk positieve, reactie ziet. Tegelijkertijd krijg je de kans om met de gasten te communiceren en de smaak van jouw creaties op hun voorkeuren af te stemmen. En dat terwijl je ook nog probeert om alles in goede banen te leiden en de perfecte gastheer of gastvrouw te zijn.

Dat creëren van cocktails en het spelen met smaken vergelijk ik altijd met het werk van een chef. Wanneer je leert koken volg je vaak netjes de recepten maar zodra je er een beetje feeling voor krijgt dan weet je eigenlijk bij het lezen van het recept al of je er een bepaald ingrediënt bij kunt doen of dat je deze juist weg wilt laten. Hetzelfde werkt voor cocktails. Sommige smaken werken heel goed samen omdat ze hetzelfde zijn, raakvlakken hebben of juist voor een mooi contrast zorgen. Andere smaken kunnen soms heel erg botsen en smaken samen niet lekker. Hetzelfde geldt voor het drinken van een bepaalde cocktail bij een borrelhapje of gerecht. Een cocktail kan de smaak van een gerecht heel mooi versterken of een bepaalde kant optrekken. Maar het kan ook een totale mismatch zijn en botsen, waardoor de cocktail én het gerecht niet meer lekker zijn.

Het matchen van cocktails met gerechten is iets waar ik ontzettend veel plezier uit haal. Drie jaar lang heb ik dan ook speciale cocktail foodpairing events georganiseerd met Supperclub in Amsterdam. Elke maand ging ik zitten met de chef, samen stelde we een menu op, waarna ik er vijf passende drankjes bij creëerde. Elke maand was het weer een uitdaging om tot mooie smaakcombinaties te komen en de gasten te verrassen met nieuwe pairings. Wil je zelf weten waar je op moet letten bij het maken van drankjes bij gerechten? Lees dan snel het artikel, boordevol tips & tricks!

Dossiers
Lees ook
Uitgeverij Agrio sluit zich aan bij Foodbanen.nu

Uitgeverij Agrio sluit zich aan bij Foodbanen.nu

Uitgeverij Agrio sluit zich aan bij het netwerk van Foodbanen.nu, de nieuwe vacaturesite gericht op food en agro. Hiermee groeit het bereik van Foodbanen.nu van 300.000 naar 500.000 professionals in food en agro en heeft de vacaturesite nu ook een groot bereik in het domein van de landbouw.

Nederlandse ondernemers met een alcoholvrije visie

Nederlandse ondernemers met een alcoholvrije visie

In Nederland is steeds meer aandacht voor alcoholvrije dranken. Deze groei bestaat uit een combinatie van een maatschappelijke trend en een ruimer en beter aanbod van alcoholvrije dranken, aldus Rambert de Lange en Vincent Yilmaz, ondernemers achter het alcoholvrije merk Sir. James 101.

Foodbanen.nu realiseert bereik van 300.000

Foodbanen.nu realiseert bereik van 300.000

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in bedrijf lanceerde een maand geleden de nieuwe vacaturesite Foodbanen.nu. De uitgeverij kondigde aan dat in november alle partnersites aangelijnd zouden zijn en dat is gelukt. Foodbanen.nu heeft nu een bereik van 300.000.