Leer en profiteer

30 april 2019

In iedere sector is eenzelfde groeicurve en ontwikkelingslijn uit te tekenen. Van nieuwkomers tot verzadigde markt, het is een levenscyclus van een product en een markt. In een markt waar de groei stagneert kan het een keuze zijn om een overname te doen. Zo bereik je meer marktaandeel en verstevig je je positie. Ook een samenwerking kan leiden tot een snelle infiltratie in een nieuwe markt. Zo kun je meeliften op een gevestigde naam. In de bierwereld vindt momenteel de een na de andere overname plaats. Tot grote woede van sommige bierliefhebbers die roepen dat ‘hun’ bier ten dode is opgeschreven.

Het is de angst om te verliezen. In een markt die zich ontwikkelt, treedt altijd vernieuwing en verandering op. Dat is gezond. Anders is er geen toekomst. Bedrijven kennen de intelligentie van de consument. Iets dat goed loopt en goed is, gaan ze niet veranderen en houden ze vooral in stand. Ze maken het tegenwoordig zelfs vaak beter. Met betere technologische ondersteuning en betere, stabiele ingrediënten. Vroeger was dat anders. Er is van geleerd. Als je kwaliteit koopt en daarvoor betaalt dan doe je die kwaliteit niet de deur uit. De echte ‘die hard’ bierliefhebbers die een aversie hebben tegen de grote brouwers, zijn nooit te overtuigen. Een goede bierexpert kan echter niet ontkennen dat sinds de overname van Bosteels door AB InBev de kwaliteit van het bier Karmeliet verbeterd is. Natuurlijk ontstaat er een markt met grote spelers die uiteindelijk bepaalt hoe het spel gespeeld wordt. Dat past in een competitieve wereld. Van sport tot shampoo, het is een logisch proces. Verzetten is geen optie. Leren en daarvan profiteren wel!

Het spel wordt gespeeld met de ingrediënten die het beste in een product naar boven halen. Van de beste voetbalspelers, het ingrediënt, tot de beste coach met de juiste tactiek. Een bedrijf heeft beiden nodig om succesvol te zijn. In dit nummer vooral aandacht voor de ingrediënten en het verhaal achter het product. Barbara laat zien dat het grootste champagnehuis Moët ook de punten op de i zet in kwaliteit. En Tess geeft ons een kijkje in de keuken van het succes van Nederlandse rum. Zelf neem ik jullie mee in het proces van het barrel agen van bier.

Kijk met ons mee, leer en profiteer!

Altijd op de hoogte blijven?