‘The making of the Lie’

30 april 2019 Fiona de Lange

In de bierwereld zijn er meerdere magische woorden zoals ambacht, duurzaam, authentiek en kwaliteit waarmee horeca en retail wordt verleid om een bier op te nemen in het assortiment. Op iedere website van kleine tot grote brouwerij, struikel je over deze woorden. Natuurlijk verkoopt het. Maar voor hoe lang? Als op iedere website staat dat een brouwerij ambachtelijk brouwt en duurzame producten maakt dan is dat voor de consument niet onderscheidend meer. En dus is het bier niets beter dan het bier van de buurman die met exact dezelfde woorden zijn bier probeert te verkopen.

Ambachtelijk?

Wanneer is een brouwerij dan ambachtelijk? Het woord zelf is niets meer dan een lege huls. En daar begin ik de laatste tijd toch wel een allergie van te krijgen. Als je erop doorvraagt komt er namelijk geen zinnig antwoord. Onlangs kwam een lokale brouwer bij mij met een nieuw bier met de tekst: “Het is op ambachtelijke wijze bereid”. Dus ik vraag: “OK wat betekent dat dan, ambachtelijk? Meer dan “Nou gewoon dat het bij ons gebrouwen wordt”, kwam er niet uit.

Een goede commercieel lekker bekende tekst moet dus ook voorzien zijn van de juiste inhoudelijke onderbouwing. Bij weer de zoveelste tekst waarin staat dat er wordt gebrouwen met de beste ingrediënten en het zuiverste water gaan mijn haren echt rechtop staan. Gelukkig hebben we in Nederland het zuiverste water dat in de onderlaag vanuit de Ardennen komt. Dat water is exact hetzelfde als de brouwerij die vlakbij twee deuren verder zit. Ook de consument begint hier doorheen te prikken en zoekt naar de echte betekenis van dit soort woorden.

Ambacht vs duurzaam vs kwaliteit

Het woord ambacht heeft net zo weinig betekenis als het woord duurzaam of kwaliteit. Als je duurzaam bent moet een uitleg volgen welke duurzame maatregelen je neemt. Ditzelfde geldt voor kwaliteit. Als je roept een hoogwaardige kwaliteit na te streven is het belangrijk om uit te kunnen leggen hoe je die hoogwaardige kwaliteit dan realiseert. Als je roept dat je garant staat voor een snelle service, wil je weten wat snel dan is. Geef betekenis aan een woord door het uit te leggen. Dit is het laatste ingrediënt van bier en heeft alles te maken met het thema van dit nummer ‘the making of’ en daar voeg ik dan zelf aan toe ‘the lie’. Zonder uitleg maak je van het bier een leugen. Je zou het dan eigenlijk niet meer moeten kopen!

Altijd op de hoogte blijven?