Van ambacht, traditie naar inspiratie!

7 mei 2019 Fiona de Lange

Ik heb de groei van de biermarkt de afgelopen tien jaar van dichtbij meegemaakt. In de basis van veel Nederlandse bieren ligt de traditie en ambacht van Belgische bierstijlen verscholen. De abdijen hebben ervoor gezorgd dat brouwhistorie en recepturen bewaard zijn gebleven. Nederlandse brouwerijen maken hier gretig gebruik van en ontwikkelen nieuwe, innovatieve bieren met aparte en bijzondere ingrediënten.

De Nederlandse biercultuur is in volle glorie te proeven en te beleven tijdens de Week van het Nederlandse Bier dat van 16 tot en met 26 mei plaatsvindt. Op www.weekvanhetnederlandsebier.nl zijn bieractiviteiten van cafés, restaurants tot brouwerijen en drankenspeciaalzaken te vinden.

Binnen het thema van traditie en ambacht gaat een lang gekoesterde wens van mij in vervulling. Een bezoek aan de abdij en brouwerij van trappistenbier Westmalle. Het was de eerste abdij die na de Franse Revolutie weer werd opgebouwd en het eerste trappistenbier dat weer op de markt kwam. De Westmalle Tripel wordt wereldwijd gezien als de moeder van de tripels. De ultieme gelegenheid om in de geschiedenis van abdijbier te duiken. Hoe zit het nu met de herkomst van de dubbel en de tripel?

Iets dat ook alles met traditie en ambacht te maken heeft is de ontwikkelde bierlikeur The Bassets. Brouwerij Verhaeghe die garant staat voor decennia aan brouwtraditie en Stokerij The Bassets Craft Distillery die alles met de hand maakt, hebben samen een bierlikeur ontwikkeld. Een mooi bewijs dat traditie en innovatie hand-in-hand kunnen gaan en dat Belgische brouwerijen werken aan nieuwe producten.

Ambacht en traditie hebben alles te maken met kennis! Kennis dat is vastgelegd en van generatie op generatie wordt doorgegeven. Het is net dat beetje extra om de productbeleving bij klanten compleet te maken. Het succes valt of staat ermee en is ook te lezen in het succesverhaal van Mitra Drankenspeciaalzaak Wijnalda in Haren.

Stichting Bieropleidingen Nederland, kortgezegd StiBON, zet zich in om de bierkennis binnen de branche sterk te vergroten. Iedere drankenspeciaalzaak zou zich naar mijn idee gedegen moeten scholen. Niet alleen in bier maar ook in de andere dranken. Nog te vaak staat er iemand in de zaak die helemaal niets afweet van de dranken. Dan ben je als zaak niets meer dan een veredelde dozenschuiver of bottle seller. Voor mij ontbreekt dan iedere reden om nog eens terug te komen. Het is vergelijkbaar met het café. Als ik daar geen goed fatsoenlijk bier geserveerd krijg en de beleving ontbreekt, dan geniet ik liever thuis in de tuin op mijn eigen terras van een perfect ingeschonken bier.

Proost!

Fiona de Lange

Altijd op de hoogte blijven?