Verandering

Fiona de Lange

We gaan in een tijd komen die breed in de samenleving in het teken staat van verandering. Politiek, economisch maar ook in natuur en milieu staat ons nog veel verandering te wachten. De klimaatverandering is dit jaar duidelijk merkbaar. In februari begon de lente al en de verwachtingen zijn dat we een hele hete zomer gaan krijgen. Ook staat de biermarkt aan de vooravond van grote veranderingen. Een deel wil het gewoon niet zien. Prima natuurlijk, die zullen straks onder hun steen vandaan komen en tot de conclusie komen dat we ineens nog maar 300 brouwerijen hebben in plaats van 600. Lees vooral mijn stuk over het Brewers of Europe Forum waarin economen op basis van cijfers en trends een voorspelling doen voor onze bierbranche.

Ik sta zelf zakelijk gezien ook aan de vooravond van een complete metamorfose. De plannen zijn groots en daar krijg je energie van. Mijn nieuwste en vierde boek ‘Cafés, 250 topadressen’ heeft mij doen beseffen dat de Nederlandse horeca zo mooi is. De horecaondernemers hebben zo’n ongelooflijke verandering doorgemaakt. Ze zijn achter de toog vandaan gekomen en echt gaan ondernemen. Naar mijn idee is dit ook de enige weg naar een gezonde toekomst. De drankenspeciaalzaak, met uitzondering van een heel aantal die echt goed bezig is, kunnen hier nog heel wat inspiratie uit halen.

Het platform More than Drinks! zal de komende maanden groter worden en meer inspiratie geven zowel online als offline om de drankenspeciaalzaak kennis te laten maken met de markt in de toekomst. Het is een veranderingsproces waarin we iedereen meenemen!

Als er een markt is die continu moet anticiperen op veranderingen dan is het Brazilië wel. In maart van dit jaar ben ik voor de Braziliaanse bierwedstrijden afgereisd naar Blumenau, helemaal in het zuiden van Brazilië. Het klimaat, de politieke stabiliteit en de belastingen veranderen hier in snel tempo. Vandaag is morgen niet. De Brazilianen hebben veerkracht en veranderen continu mee. Echt iets om van te leren, en je te doen beseffen dat niet alles zo vanzelfsprekend is.

De zomer wordt dus heet! Voor het bier geen goede zaak omdat veel winkels in Nederland hier niet op ingericht zijn. Ik neem je mee in de voor mij verdrietige beleving van hoe het bier in sommige drankenspeciaalzaken gewoon vol in de zon staat. Proost op de zomer! Geniet ervan! Volgend jaar ziet de zomer er helemaal anders uit!

Dossiers
Lees ook
Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Vanaf deze herfst introduceert Bavaria ieder jaar een nieuwe Special Edition Herfstbok. De Brabantse brouwer laat zich hiervoor inspireren door de uniekheid van iedere oogst,. De Herfstbok 2020 heeft havermout als aanvulling op de vijf standaard soorten mout. Het resultaat is een toegankelijk seizoensbier, met een subtiele hint van havermout en een...

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

De Nederlandse Brouwers lanceren de nieuwe landelijke tv-campagne Gouden Momenten om de horeca te steunen. Hiermee willen de brouwers consumenten laten zien dat je ook met inachtneming van alle geldende maatregelen, 'gouden momenten' in de horeca kunt ervaren. Ze roepen consumenten op hun ‘gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.