Verandering

Fiona de Lange

We gaan in een tijd komen die breed in de samenleving in het teken staat van verandering. Politiek, economisch maar ook in natuur en milieu staat ons nog veel verandering te wachten. De klimaatverandering is dit jaar duidelijk merkbaar. In februari begon de lente al en de verwachtingen zijn dat we een hele hete zomer gaan krijgen. Ook staat de biermarkt aan de vooravond van grote veranderingen. Een deel wil het gewoon niet zien. Prima natuurlijk, die zullen straks onder hun steen vandaan komen en tot de conclusie komen dat we ineens nog maar 300 brouwerijen hebben in plaats van 600. Lees vooral mijn stuk over het Brewers of Europe Forum waarin economen op basis van cijfers en trends een voorspelling doen voor onze bierbranche.

Ik sta zelf zakelijk gezien ook aan de vooravond van een complete metamorfose. De plannen zijn groots en daar krijg je energie van. Mijn nieuwste en vierde boek ‘Cafés, 250 topadressen’ heeft mij doen beseffen dat de Nederlandse horeca zo mooi is. De horecaondernemers hebben zo’n ongelooflijke verandering doorgemaakt. Ze zijn achter de toog vandaan gekomen en echt gaan ondernemen. Naar mijn idee is dit ook de enige weg naar een gezonde toekomst. De drankenspeciaalzaak, met uitzondering van een heel aantal die echt goed bezig is, kunnen hier nog heel wat inspiratie uit halen.

Het platform More than Drinks! zal de komende maanden groter worden en meer inspiratie geven zowel online als offline om de drankenspeciaalzaak kennis te laten maken met de markt in de toekomst. Het is een veranderingsproces waarin we iedereen meenemen!

Als er een markt is die continu moet anticiperen op veranderingen dan is het Brazilië wel. In maart van dit jaar ben ik voor de Braziliaanse bierwedstrijden afgereisd naar Blumenau, helemaal in het zuiden van Brazilië. Het klimaat, de politieke stabiliteit en de belastingen veranderen hier in snel tempo. Vandaag is morgen niet. De Brazilianen hebben veerkracht en veranderen continu mee. Echt iets om van te leren, en je te doen beseffen dat niet alles zo vanzelfsprekend is.

De zomer wordt dus heet! Voor het bier geen goede zaak omdat veel winkels in Nederland hier niet op ingericht zijn. Ik neem je mee in de voor mij verdrietige beleving van hoe het bier in sommige drankenspeciaalzaken gewoon vol in de zon staat. Proost op de zomer! Geniet ervan! Volgend jaar ziet de zomer er helemaal anders uit!

Dossiers
Lees ook
FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

Heineken is gekomen met een nieuw cao-bod. Dat deed de bierbrouwer vóór het aflopen van de door de FNV opgelegde deadline van maandag 14.00 uur. Heineken doet een loonbod voor de komende twee jaar van 3,75 procent per jaar. Jet Grimbergen, bestuurder FNV Industrie: "Dat is een flinke verbetering ten opzichte van het eerste bod van twee procent per jaar."

Enthousiasme van standhouders, bezoekers en sprekers voor MTDI

Enthousiasme van standhouders, bezoekers en sprekers voor MTDI

Roeland Dobbelaer, Commercieel directeur van Alea Publishers en beursmanager van More than Drinks Inspiration 2020! is zeer tevreden over de belangstelling voor het nieuwe event. In een rondschrijven laat hij weten: "De afgelopen weken waren zeer succesvol voor de organisatie van More than Drinks Inspiration! 2020. "

StiBON reikt 250e biersommelierdiploma uit

StiBON reikt 250e biersommelierdiploma uit

StiBON bereikte 24 januari een mijlpaal. De opleider reikte het 250e diploma biersommelier uit aan Els Schmaal na het afronden van de StiBON opleiding niveau 3 in Obertrum, Oostenrijk. Schmaal kreeg samen met veertien andere bierkenners het diploma uit handen van Jens Luckart van het BierKulturHaus en Jan Wolfs van StiBON.