2022 was een topjaar voor de champagneverkoop

24 januari 2022 Redactie BeverageNL
Foto: Tristan Gassert / Unsplash

Afgelopen jaar bereikte de verkoop van champagne een recordhoogte van 320 miljoen flessen wereldwijd. Goed voor een omzet van 5,5 miljard euro. Dit komt volgens vertegenwoordigers van de sector door een toename van de thuisconsumptie.

Het beeld van 2021 verschilt van het eerste coronajaar 2020. Toen daalde de verkoop met 20 procent door de coronacrisis. De sluiting van de horeca en de vele afgelastte evenementen beïnvloedde de verkopen sterk.

Thuisconsumptie

Een jaar later is er sprake van een groei van 32 procent. Met name de thuisconsumptie van champagne steeg sterk. "Consumenten hebben besloten om zich thuis een pleziertje te gunnen, ondanks de sombere sfeer", meldt Comité Champagne, vertegenwoordiger van de champagnehuizen en wijngaarden.

Veel consumenten kozen voor een duurdere champagne en gaan voor kwaliteit. Datzelfde zien we ook terug bij in de verkopen van wijn. Ook dronken jongeren meer champagne.

Voorraadtekort

De toename van de vraag kwam voor sommige producenten onverwacht. Zij kampten met een voorraadtekort. Zo konden champagnehuizen als Ruinart, Moët & Chandon en Dom Pérignon in Spanje niet voldoen aan de vraag.

Altijd op de hoogte blijven?