6500 bezoekers tijdens het Nederlands Bierproeffestival

20 mei 2019
Foto: Week van het Nederlandse Bier/Nanning Barendsz

Het Nederlands Bierproeffestival is het startsein van de Week van het Nederlandse Bier. 6500 bezoekers bezochten de achtste editie van dit festival dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Naast de keuze uit 250 bieren van 45 brouwerijen speelde het opdoen van kennis een belangrijke rol. 

Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers en tevens organisator van het Nederlands Bierproeffestival: “Naast dat consumenten zoals ieder jaar bij de brouwmeesters achter de bar hun vragen kunnen stellen over het bier en het brouwproces, waren er dit jaar ook tientallen masterclasses en workshops. Een hele mooie toevoeging aan het festival, waarbij bezoekers ook echt hun bierkennis kunnen vergroten. Zo liepen er tevens Biersommeliers van bieropleiding StiBON rond in opvallende hesjes. Consumenten konden bij hen met al hun biervragen terecht."

Op het festival waren zowel grote als kleine lokale brouwerijen aanwezig. Adema: "Het aanbod van bieren is heel divers met alcoholvrije, laagalcoholische en zwaardere speciaalbieren. Brouwers vertellen consumenten meer over het brouwproces en gecertificeerde biersommeliers geven interessante masterclasses onder andere over het combineren van bier bij het eten. Allemaal trends die we ook terug zien in de huidige biersector.”

Week van het Nederlands Bier

Opening Week Nederlands Bier_PB Foto: Week van het Nederlands Bier/Nanning Barendsz

Foto: Week van het Nederlandse Bier/Nanning Barendsz

Het festival begon met de opening van de Week van het Nederlandse Bier. Onder het toeziend oog van de Dyan van Alderen, voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier, sloeg wethouder Economie Richard de Mos een houten biervat aan. Op deze wijze opende hij symbolisch de 8e editie van de Week. Daarna werd de winnaar van de Dutch Beer Challenge bekend gemaakt. La Trappe Tripel mag zich het Beste Bier van Nederland 2019 noemen.

Tijdens de Week van het Nederlands bier (16 tot en met 26 mei) worden door het hele land allerlei activiteiten georganiseerd op het Nederlands bier te promoten. Denk aan workshops, proeverijen, bierwandelingen, festivals, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners. Op het programma staat bijvoorbeeld de lancering van de lancering van de Mega COLLAB op 17 mei, de Pubquiz WeekNLBier (21 mei) en de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 tot en met 26 mei. 

Altijd op de hoogte blijven?