AB InBev mag niet suggereren dat je dik wordt van light bier van de concurrent

Screenshot Bud light

Bierbrouwer AB InBev moet stoppen met het verspreiden van ‘misleidende’ reclame voor Bud Light, een biertje van rivaal MillerCoors. Dat oordeelde een rechter, schrijft De Tijd.

De Amerikaanse bierbrouwer MillerCoors daagde de grootste brouwer ter wereld in maart voor de rechter. AB InBev zou de consumenten doelbewust misleiden met een reclamespotje waarin gesuggereerd wordt dat de light-bieren van de concurrent maisstroop bevatten. Maisstroop ligt in de Verenigde Staten onder vuur als dikmaker. 

Volgens MillerCoors moeten de varianten van maisstroop niet met elkaar verward worden. Tijdens de rechtszaak zei MillerCoors zich niet te schamen voor het gebruik van maisstroop als fermentatiehulpmiddel, schrijft Time. 

Van de rechter moet AB InBev tijdelijk stoppen om de woorden ‘maisstroop’ in reclameteksten te gebruiken zonder meer context te geven. De uitspraak beïnvloedt niet alle advertenties van AB InBev gericht op MillerCoors. Zo blijft de originele televisiespot die AB InBev tijdens de SuperBowl lanceerde buiten schot. De rechter moet nog bepalen of MillerCoors schade heeft ondervonden van de campagne.

Bron: Foodlog

Dossiers
Lees ook
Steun je stamkroeg met MijnKroegie.nl

Steun je stamkroeg met MijnKroegie.nl

Vanwege de coronacrisis is de horeca voorlopig gesloten. Maar gasten kunnen toch hun stamkroeg steunen door thuis een lekker biertje te drinken. Op MijnKroegie.nl kunnen ze een bierpakket bestellen, waarmee ze 15 euro aan hun favoriete café doneren. Ondernemers kunnen hun zaak gratis aanmelden op de website. MijnKroegie.nl is een initiatief van bierleverancier...

Bierverkoop met 36 procent gedaald

Bierverkoop met 36 procent gedaald

Sinds het ingaan van de maatregelen tegen het coronavirus is de bierverkoop in Nederland met 36 procent gedaald. Sommige kleine brouwers hebben zelfs te maken met een daling van 90 procent. Dat maakt de vereniging Nederlandse Brouwers bekend.

Documentaire 'Ons Bier' volgt brouwerij Huttenkloas

Documentaire 'Ons Bier' volgt brouwerij Huttenkloas

Op tweede Paasdag was bij de NPO de documentaire Ons Bier te zien. In deze documentaire staan de bierbrouwers Ruud en Johan van brouwerij Huttenkloas centraal. De 2DOC-documentaire van regisseur Olivier van der Zee volgt hen terwijl ze hun bier opnieuw in de markt proberen te zetten.