Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. 

Tijdens de Belgium Chocolate Summit sprak Katelijn Quartier hierover. Zij is gepromoveerd in retail design en is academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. “Er is in de wetenschap erg veel kennis, maar dat is lang niet allemaal bekend bij het publiek”, aldus Quartier. Zij noemt acht punten die van een winkel een experience maken. 

1. Thema
De winkelervaring moet een thema hebben. Een klant koopt niet meer alleen een product, maar wil ook een ervaring

2. Alles moet coherent zijn
Alle uitingen, van de muziek tot het personeel en aankleding moeten coherent zijn en bijdragen aan het thema

3. Geen verstorende elementen
Er zijn geen verstorende elementen. Volgens Quartier accepteert een consument maximaal drie storende elementen, zoals radio, onvriendelijk personeel en een vieze vloer. Hierna gaat de klant waarschijnlijk weg.

4. Inspelen op de gemoedstoestand
De winkel speelt in op de gemoedstoestand van de klant: er zijn elementen aanwezig die een klant vrolijk, sereen of juist nieuwsgierig maken. Dit moet aansluiten op het thema van de winkel.

5. Herinneringen
De winkel creëert herinneringen voor de klant.

6. Prikkel de zintuigen
Alle zintuigen van de klant moeten worden geprikkeld: niet alleen visueel, maar ook wat betreft geur en geluid.

7. Inspelen op onderbewustzijn
Een winkel moet inspelen op het onderbewuste van een klant. Een bepaalde opstelling of kleurcode kan onbewust meer invloed hebben dan klanten zelf denken.

8. Authenticiteit
De winkel is authentiek

Lees ook
Acht tips om de winkel toegankelijker te maken

Acht tips om de winkel toegankelijker te maken

Hoe toegankelijk is uw winkel? Kunnen mensen in een rolstoel of met een rollator makkelijk naar binnen? Een verbouwing of vernieuwing van de winkel is vaak het moment om dit aan te pakken. “Bekijk uw geplande winkelinterieur eens vanuit het perspectief van iemand in een rolstoel”, zegt Wiepkje Colijn, beleidsadviseur bij de NBOV. “Kijk naar de looproutes...

Nederlanders kopen het liefst in een fysieke winkel

Nederlanders kopen het liefst in een fysieke winkel

Markthal, Franklin Heijnen, Wikimedia Ruim driekwart van de Nederlanders koopt het liefst in een fysieke winkel. Dat blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van Mood Media. Tegelijkertijd signaleert het GfK een groei van het aantal online bestedingen. In het eerste halfjaar van 2018 werd 25% van alle bestedingen aan producten en diensten online...

Wetsvoorstel Ziengs bedreigt doelstelling Nationaal Preventieakkoord

Wetsvoorstel Ziengs bedreigt doelstelling Nationaal Preventieakkoord

Het deze zomer ingediende initiatief wetsvoorstel van Erik Ziengs (VVD) hangt volgens de Koninklijke SlijtersUnie als een zwaard van Damocles boven de alcohol paragraaf in het Nationaal Preventieakkoord. Het voorstel beoogt ondernemers meer ruimte te bieden voor verstrekking van alcohol en creëert een toename van verstrekkingspunten.  Wetsvoorstel Ziengs...