Beeld: Unsplash

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vuistregels opgesteld voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken voor de verkoop van hun producten en diensten, de ‘Leidraad duurzaamheidsclaims’. De dienst nodigt bedrijven en organisaties uit om te reageren tot 20 oktober 2020.

De vijf vuistregels:

  1. Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  3. Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
  4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

De ACM heeft eenleidraad uitgebracht om de vuistregels uit te breiden en te verduidelijken aan de hand van voorbeelden. De autoriteit hecht waarde aan keurmerken, maar constateerde al eerder dat er een “wildgroei aan duurzaamheidskenmerken en -logo’s” plaatsvond. Dit is voor de consument verwarrend en kan leiden tot oneerlijke concurrentie. Bedrijven die onterecht claimen dat hun product duurzaam is, benadelen bedrijven die wel investeren in duurzaamheid van hun producten en de consument daar eerlijk over informeren. De ACM wil dat claims “duidelijk, begrijpelijk, concreet en eerlijk” zijn. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Voor consumenten en bedrijven die willen bijdragen aan een meer duurzame samenleving is het belangrijk dat de informatie over duurzaamheid klopt en controleerbaar is. Deze vuistregels maken duidelijk aan welke eisen duurzaamheidsclaims moeten voldoen. Bedrijven en consumenten kunnen vermoedens van valse of misleidende duurzaamheidsclaims bij ons melden.”

Bron: ACM

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?