Alcoholvrij bier wordt alsmaar populairder

3 mei 2019

Nederlanders drinken meer bier met minder alcohol. Dat blijkt uit de jaarlijkse bierconsumptiecijfers van branchevereniging Nederlandse Brouwers. De opvallendste trend is volgens directeur Cees-Jan Adema de “ongekende versnelling” in de stijging van de verkoop van alcoholvrij bier. 

Door redactie Foodlog

In totaal steeg de Nederlandse bierconsumptie in 2018 met 2,8%. De Nederlandse brouwers verkochten gezamenlijk 12.269.000 hectoliter bier, ofwel 1,2 miljard liter bier. 

Verreweg het grootste deel, 81,2%, van al dat bier vindt zijn weg naar de bierdrinker in de vorm van pils. De snelle stijging van de verkoop van alcoholvrij bier (stijging van 32,4%) en van speciaalbier (10,2%) heeft betrekking op slechts 5,2% respectievelijk 10,5% van het verkochte biervolume. De opmars in de consumptie van alcoholvrij bier is al een aantal jaren aan de gang: het volume is sinds 2010 ruim vervijfvoudigd.

De brouwersbranchevereniging voorspelt dat de trend van bewust genieten flink zal doorzetten. Dat zal een stijging in de consumptie van laag-alcoholische speciaalbieren veroorzaken. “Dat sluit aan bij zowel de trend van steeds verantwoorder omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier,” aldus Adema.

Altijd op de hoogte blijven?