Alcoholvrij steeds meer in schappen van de slijterij

6 januari 2020

Sinds de opmars van 0%-bier tien jaar geleden, zijn ook alcoholvrije gedestilleerde dranken en wijn in de schappen van de slijterij te vinden. De smaak is steeds beter en de consument is er klaar voor. ABN Amro verwacht dat het aantal nieuwe introducties van alcoholvrije wijn en 0%-gedestilleerd gestaag toeneemt.

In Nederland steeg de consumptie van alcoholvrij bier in 2018 met 32 procent naar 638 duizend liter, terwijl er niet meer bier werd gedronken. Dit is onder meer te danken aan de smaakinnovatie. Dat de innovaties op het gebied van alcoholvrije varianten toenemen, blijkt eveneens uit cijfers over nieuwe introducties. In Europa was 2018 een piek-jaar. Hoewel het overgrote deel bier betrof, gingen ook andere type dranken alcoholvrij de markt, zoals diverse varianten ‘sterke’ drank. Dit jaar valt juist het relatief grote aantal nieuwe typen alcoholvrije wijn en cider op.

Alcoholvrije wijnen

Wijnproducenten kunnen dankzij nieuwe distillatie- en filtratietechnieken de smaak van wijn veel beter behouden en zien daardoor mogelijkheden. Het Spaanse wijnhuis Torres is een paar jaar geleden een van de eerste wijnhuizen die met een alcoholvrije wijn de markt op kwam, ook Gato Negro heeft alcoholvrije wijnen en dit jaar heeft La Tulipe van de Nederlandse wijnboer en schrijver Ilja Gort dit jaar een alcoholvrije sparkling wijn gelanceerd.  Toch schat ABN AMRO het aandeel alcoholvrije wijnen op maximaal 1 procent van de totale wijnverkopen in Nederland.

Consumenten zijn er klaar voor

Consumenten drinken steeds minder alcohol. Volgens het Nederlands instituut voor alcoholbeleid (STAP) is de alcoholconsumptie in pure liters alcohol in 10 jaar tijd met 10 procent afgenomen. Zowel de consumptie van bier (min 15 procent) als van wijn (min 5 procent) en gedestilleerd (min 10 procent) nam per hoofd van de bevolking af. Ondernemers zien dit terug in lagere verkoopvolumes. Tussen 2012 en 2018 zijn de wijnverkopen volgens onderzoeksbureau Euromonitor met 12 procent afgenomen naar 369 miljoen liter wijn. De consument is klaar voor de groei van alcoholvrije gedestilleerde dranken en wijn.

Altijd op de hoogte blijven?