Amerikaanse jongeren drinken liever seltzer dan bier

White Claw_seltzer

Zomer 2019 kozen veel Amerikaanse jongeren voor (spiked) seltzer, een caloriearm alcohol-alternatief voor bier. In de Verenigde Staten nam de vraag naar bier af, terwijl de verkoop van seltzer verdriedubbelde. Slaat deze trend ook over naar Nederland? 

Wat is seltzer? Seltzer is in de Verenigde Staten de naam voor water met prik. Het populaire Spiked of hard seltzer is een koolzuurhoudende drank met 5 procent alcohol en een fruitsmaakje. Het meest populaire merk is White Claw met een marktaandeel van zo’n 53 procent. Het merk zag de verkopen tussen juli 2018 en juli 2019 groeien met 283 procent. Volgens White Claw verkocht het merk in juli 2019 met dan Budweiser., een van de meest gedronken bieren in de Verenigde Staten.

In Amerika is de bierconsumptie sinds 2015 met 3 procent afgenomen. Steeds meer jonge mensen, twintigers en dertigers, kiezen voor 'gezondere' alcoholische drankjes. White Claw springt succesvol in op deze trend. Op ieder blikje staat ‘glutenvrij’ en ‘100 calorieën’. Daarnaast is het drankje een hit op social media.

Hoe zit dat nu in Nederland? In Nederland groeit de bierconsumptie nog steeds, maar deze groei zit vooral in alcoholvrije en speciaalbieren. De naam seltzer is onbekend in Europa en in Nederland is het drankje moeilijk te verkrijgen. Voedsel-trendwatcher Esther Haanschoten verwacht niet dat het in Nederland zo snel gaat als in de Verenigde Staten. "Maar een caloriearm alcohol-alternatief voor bier? Daar tekenen ook steeds meer Nederlanders voor", zegt ze in het Financieele Dagblad.

Bron: Financieele Dagblad

 

 

Dossiers
Lees ook
Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Heineken Nederland heeft de Texelse Bierbrouwerij overgenomen. De Texelse bierbrouwer verwacht door de overname verder te kunnen groeien. Zowel de distributie als de brouwcapaciteit zal op een 'passende en duurzame wijze' geoptimaliseerd worden.

Kornuit plant bos om CO2-uitstoot te compenseren

Kornuit plant bos om CO2-uitstoot te compenseren

Biermerk Kornuit gaat een eigen bos planten om de CO2-uitstoot te compenseren. Consumenten bepalen mee hoe groot het bos wordt. Met de aanschaf van een krat of sixpack kunnen zij een persoonlijk certificaat claimen voor een stukje bos.

Brouwerij Spreek Bier schenkt 1000 liter bier aan horecaondernemers

Brouwerij Spreek Bier schenkt 1000 liter bier aan horecaondernemers

Door de aangescherpte coronamaatregelen heeft de Nederlandse horeca het moeilijk. Daarom schenkt Brouwerij Spreek Bier uit Nijmegen 1000 liter bier aan de horecaondernemers die hulp nodig hebben.