Bartender Raysa Straal wint tweede oneUNIT cocktailcompetitie

Raysa Staal

Foto: SpiritsNL / Nederlandse Bartenders Club

Op de Horecava heeft bartender Raysa Straal de tweede oneUNIT cocktailcompetitie gewonnen. Deze competitie is tevens de start van het vervolg van de bewustwordingscampagne onder Nederlandse bartenders. Het doel is om barpersoneel te wijzen op verantwoord alcohol schenken. In het kader van deze campagne worden in 2020 verschillende nieuwe competities en activiteiten georganiseerd.  

In de Pop-up Bar Experience van de Horecava streden finalisten Raysa Straal en Zygimantas (Ziggy) Valiulis om de winst van de open cocktail-wedstrijd. Raysa's cocktail, Pear Up, kreeg de beste beoordeling van de jury, die bestond uit Misja Vorstermans, Lennart Deddens, Jonathan Simpson en Joep Stassen. Haar oneUNIT-cocktail bevatte slechts één standaardglas alcohol, vergelijkbaar met een glas bier. Het was een evenwichtige combinatie van zoet, zuur en een bittertje, en een beperkte hoeveelheid alcohol (gin).

OneUNIT-campagne

"De oneUNIT-campagne zetten we komend jaar voort", zegt Misja Vorstermans, de voorzitter van de Nederlandse Bartenders Club. Samen met brancheorganisatie SpiritsNL zijn zij de initiatiefnemers van de campagne. "Weinig consumenten weten hoeveel alcohol er precies in een cocktails zit. Dat is opvallend, gezien we steeds bewuster worden van ons eet- en drinkgedrag. Met het oneUNIT-project brengen we daarin verandering aan."

Joep Stassen, directeur van SpiritsNL: "Vanuit producenten en importeurs van gedistilleerde dranken is er veel behoefte aan het stimuleren van verantwoord alcoholgebruik", aldus Stassen. "Ook neemt de belangstelling voor laag-alcoholische dranken toe. Activiteiten van oneUNIT haken daarop goed aan."

Bartenders zijn volgens hem de vooruitgeschoven post als het aankomt op het produceren van laag-alcoholische drankjes. Komend voorjaar vinden er meerdere activiteiten plaats. "Rondom Internationale Vrouwendag volgt een oneUNIT-competitie voor vrouwelijke bartenders", aldus de directeur van SpiritsNL. "Ook gaan we met onze campagne het land in, met lokale competities in Rotterdam en Groningen."

Een terugblik op 2019

De oneUNIT-campagne startte vlak voor de zomer van 2019 tijdens de Perfect Serve Barshow in Amsterdam. Bekende bartenders kwamen samen om bijzondere cocktails te shaken met slechts één standaardglas alcohol. Toen werd ook een website gelanceerd met tips & tricks over verantwoord schenken. Hier kunnen bartenders ook de hoeveelheid alcohol in hun eigen cocktails berekenen en lezen over de voor hen geldende wet- en regelgeving.

In de daarop volgende maanden deelden bekende bartenders, zoals Charlotte Sauzet, Ben Lobos en Eddy Trenidad, hun eigen signature cocktails op Instagram. Met posts maakten zij hun collegae, maar ook bargasten, attent op zelfgemaakte laag-alcoholische cocktails en verantwoord alcoholgebruik. Op basis van inzendingen van de ruim tien ambassadeurs werd in september 2019 de Rocket Fizz van Mads Voorhoeve uitgeroepen tot winnaar. "Een cocktail met de perfecte balans tussen spicy, citrus en smokey met verrassende ingrediënten", aldus de jury.

Later volgden er bijeenkomsten, waaronder in de bar Duke of Tokyo in Amsterdam. Tijdens deze oneUNIT: Talk & Taste sprak Voorhoeve over de ontwikkeling van alcoholisch drankgebruik en de mooie toekomst van laag-alcoholische cocktails.

 

Dossiers
Lees ook
Meer deelnemers voor Dry January

Meer deelnemers voor Dry January

Het nieuwe jaar is begonnen. Dit betekent ook de start van Dry January, een maand lang niet drinken. De populariteit hiervan neemt toe. Dit jaar schreven 32.000 mensen zich in voor de IkPas-actie. Dat zijn er volgens de NOS 9000 meer dan in 2019.

Valse iconen

Valse iconen

De afgelopen week heeft de barwereld geheel in het teken gestaan van het wel of niet accepteren van een tot icoon gekroonde man: Charles Schumann. Deze uit Duitsland afkomstige bartender heeft de afgelopen decennia meerdere cocktailboeken geschreven en heeft daarmee een grote stempel op de Europese barscene gedrukt. Ook is hij de eigenaar van de beroemde...

Horecava en HorecaNetwerk.nl lanceren nieuw online platform

Horecava en HorecaNetwerk.nl lanceren nieuw online platform

Uit onderzoek van de Horecava blijkt dat de bezoekers van de beurs grote behoefte hebben aan informatie. Zoals informatie over leveranciers en producten, trends en ontwikkelingen, maar ook tips en kennis om de bedrijfsvoering te verbeteren. Daarom lanceert de vakbeurs samen met Horecanetwerk een nieuw online platform. De introductie vindt plaats in...