Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Bavaria Herfstbok 2020

Vanaf deze herfst introduceert Bavaria ieder jaar een nieuwe Special Edition Herfstbok. De Brabantse brouwer laat zich hiervoor inspireren door de uniekheid van iedere oogst. De Herfstbok 2020 heeft havermout als aanvulling op de vijf standaard soorten mout. Het resultaat is een toegankelijk seizoensbier, met een subtiele hint van havermout en een soepele, bittere afdronk. 

Bavaria heeft een eigen mouterij op het brouwerijterrein. De brouwer en mouter kunnen daardoor optimaal samenwerken en elkaar continu versterken. Ieder jaar maken ze gezamelijk een nieuwe Herfstbok. Het is de bedoeling dat de komende jaren bij iedere herfstbok een ander ingrediënt de hoofdrol gaat spelen, geheel passend bij de oogst van het seizoen. Voor Herfstbok 2020 is dit havermout. Deze toevoeging zorgt volgens de makers voor "een warme, subtiele geur met tonen van karamel en rijp fruit. De smaak is lichtzoet, met het subtiele van havermout op de voorgrond en geroosterde mout en rood fruit op de achtergrond.

Meesterbrouwer Emiel Hendrikx: “Bij de overgang naar de herfst, waarbij de temperaturen dalen en de bladeren verkleuren, hoort de verschuiving naar wat robuustere bieren zoals bokbier. Vanaf dit jaar gaan we ons Bavaria bokbier jaarlijks een eigen signatuur meegeven. Bokbier kent een lange historie die we zeker respecteren, dus wijzigen we niets aan de basis: het blijft een volmout bier met een klassieke ondergist. De mouten en de hoppen maken echt de bok, dus ook bij deze special edition. Om de consument te blijven verrassen, geven we het bokbier vanaf nu elk jaar een leuke twist passend bij bokbier. De special edition 2020 is gebrouwen met havermout, naast de traditionele vijf gebruikte moutsoorten. Dit geeft het bier een extra dimensie: het zorgt voor een subtiele kruidige en moutige geur. In smaak geeft het een zachte, bijna romige rondheid. De havermout zorgt voor een perfect huwelijk met de vijf andere gebruikte mouten.”

Royal Swinkels Family Brewers

Bavaria is onderdeel van de Royal Swinkels Family Brewers Holding N.V., de holdingmaatschappij van de Swinkels Family Brewers groep. Swinkels Family Brewers is een volledig onafhankelijk familiebedrijf. Al zeven generaties lang leidt de familie Swinkels een groep van ondernemingen die inmiddels beschikt over verschillende brouwerijlocaties in Nederland, België en Ethiopië.

In 2019 produceerden deze brouwerijen acht miljoen hectoliter bier en 818 duizend hectoliter frisdrank. Met Holland Malt beschikt de groep over twee eigen mouterijen, welke samen in 2019 goed waren voor de productie van 395 duizend ton mout. Daarnaast produceert CereX jaarlijks zo’n 4 duizend ton moutextracten en compounds. Bier&cO, een van de grootste importeurs van speciaalbier van Europa, werd in 2018 onderdeel van Swinkels Family Brewers. Op 27 maart 2019 ontving Swinkels Family Brewers het Predicaat Koninklijk. Sindsdien noemt het bedrijf zich met trots Royal Swinkels Family Brewers.

Dossiers
Lees ook
Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

De Nederlandse Brouwers lanceren de nieuwe landelijke tv-campagne Gouden Momenten om de horeca te steunen. Hiermee willen de brouwers consumenten laten zien dat je ook met inachtneming van alle geldende maatregelen, 'gouden momenten' in de horeca kunt ervaren. Ze roepen consumenten op hun ‘gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.