Bierbrouwerij De Arn brengt ZHB Korenwijn op de markt

ZHB Korenwijn

De Rijswijkse bierbrouwerij De Arn brengt bier op de markt onder de naam ZHB (Zuid-Hollandsche Bierbrouwerij), ooit een grote bierbrouwerij in hartje Den Haag. De bierbrouwer brengt een gelimiteerde oplage ZHB Korenwijn op de markt, gemaakt van onverkocht craft bier.

Vanwege de coronapandemie was de horeca een grootdeel van het jaar gesloten en daardoor was het voor de brouwer bijna onmogelijk om fusten bier te verkopen. Daarom liet de brouwer een deel van de voorraad hoogwaardig craft bier verstoken tot Korenwijn. Dit is een rijke Nederlandse jeneversoort met een alcoholpercentage van 40 procent, die wordt gekenmerkt door een veel hoger percentage moutwijn dan bij oude en jonge jenever .

Een bevriende distillateur verwerkte de inhoud van de fusten in zijn ambachtelijke distilleerkolom tot alcohol. Na toevoeging van verschillende natuurlijke smaakmakers als jeneverbes, korianderzaad, gember, laurier, braam, sinaasappel, oranjebloesem en zoethout, ontstond ZHB Korenwijn. ZHB Korenwijn heeft gerijpt op Europees eikenhouten fust en is verkrijgbaar in 0,5 en 0,2 liter flessen.

Dossiers
Lees ook
Two Chefs Brewing lost gecrowdfunde lening van 300.000 euro af

Two Chefs Brewing lost gecrowdfunde lening van 300.000 euro af

Via een crowdfundingcampagne haalde Two Chefs Brewing zes jaar geleden drie ton op. Hiermee wist het Amsterdamse biermerk de brouwcapaciteit te verviervoudigen. En nu, in 2022, is ook de laatste terugbetaling aan crowdfunders voldaan.

Bierverkoop terug op niveau pre-corona

Bierverkoop terug op niveau pre-corona

De bierverkopen zijn weer terug op het niveau van voor de coronaperiode. Er is zelfs sprake van een lichte stijging. In de eerste helft van 2022 lagen de verkopen ruim een procent boven die van de eerste helft van 2019. Dat blijkt uit van Nederlandse Brouwers.

Drankenbranche in de media -week 29

Drankenbranche in de media -week 29

Belgen willen een verhoging leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol, alcoholvrije slijter Nix & Nix en Heineken mag overmatig alcoholgebruik niet promoten tijdens Amstel Gold Race. Wat lazen we de afgelopen week over de drankenbranche? Een greep uit de media.