Preventieakkoord_Adema_Nederlandse Bierbrouwers Foto: Patrick van Katwijk/Nederlandse Brouwers Foto: Patrick van Katwijk/Nederlandse Brouwers

De organisatie Nederlandse Brouwers ondertekende samen met het kabinet, maatschappelijke organisaties en andere betrokken bedrijfstakken op 23 november het Nationaal Preventieakkoord. Het RIVM berichtte onlangs dat de alcoholconsumptie in Nederland de afgelopen jaren wederom is gedaald, met 19 procent. Toch zijn er nog doelgroepen waar relatief veel alcoholgebruik voorkomt.

Met gerichte, gezamenlijke acties willen de akkoordpartijen ook onder deze doelgroepen deze positieve trend doortrekken. De komende periode gaat Nederlandse Brouwers meerdere nieuwe samenwerkingen aan om invulling te geven aan het Preventieakkoord.

Samenwerken effectief

Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: “Nederland gaat, ook internationaal vergeleken, steeds bewuster om met alcohol. Die goede trend gaan we doortrekken naar doelgroepen die nog achterblijven. Wij willen bij blijven dragen aan het nog gezonder maken van Nederland. De brouwers in Nederland zijn trots op hun bieren en willen om die reden dat er alleen bewust van genoten wordt.

Van langer lopende initiatieven is bekend dat zulke samenwerkingen effectief zijn. Zo heeft de BOB-campagne geleid tot een halvering van alcoholovertredingen in het verkeer.

Studenten en sportverenigingen

Naast meer voorlichting wordt vooral ingezet op het ook onder studenten populairder maken van 0.0 bier, waarvan de consumptie in de totale markt al jaren op rij rond de 25% stijgt. Die trend gaan brouwers onder studenten versterken. Zo trekt de organisatie op met onder meer universiteiten en studentenverenigingen om overmatig alcoholgebruik onder studenten terug te dringen. Daarnaast wordt met sportverenigingen en NOC*NSF samengewerkt om het aanbod in clubhuizen te verbeteren, zoals meer nadruk op alcoholarme en 0.0 bieren in het assortiment. Brouwers committeren zich tevens aan de afspraak om op boarding langs amateurvelden uitsluitend nog alcoholvrij bier te promoten; waar nodig moeten bestaande reclameborden uiterlijk binnen vier jaar uitgefaseerd worden.

Leeftijdsgrens van 18 jaar

Nederlandse Brouwers is voorstander van de leeftijdsgrens van 18 jaar en zet extra in op naleving daarvan. Vanuit de brouwers zal een nieuwe impuls worden gegeven aan NIX18 door het logo op te nemen in reclame-uitingen.

Adema: “Wij willen consumenten aanzetten tot bewuste keuzes en kunnen daar op verschillende manieren wezenlijk aan bijdragen. Voorlichting blijft een belangrijke taak. Daarnaast is er door een breed aanbod van alcoholvrije, laagalcoholische varianten en speciaalbieren ook volop keuze om bewust te genieten. En met verantwoorde marketing kunnen we consumenten verleiden tot die bewuste keuzes.”

Nederlandse Brouwers

Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Budelse Brouwerij B.V., Brouwerij De Leckere B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., InBev Nederland N.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V., Swinkels Family Brewers, Texelse Bierbrouwerij. Deze brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95 procent van de bierproductie in Nederland.

Altijd op de hoogte blijven?