Bierfraudeurs uit Nijkerk worden berecht

cheers-839865_1920 Afbeelding: Pixabay

Morgen staat een echtpaar uit Nijkerk voor de rechter voor bierfraude. Zij worden ervan verdacht dat ze fusten vulden met merkloos bier, en deze doorverkochten als bier van Heineken, Grolsch en Amstel. De bierproducenten zeggen dat ze hierdoor miljoenen euro’s schade hebben geleden.

Vanuit hun autowasstraat in Nijkerk pleegde het echtpaar de bierfraude. In een van hun bedrijfspanden hadden ze een professionele hervulinstallatie staan. Daar vulden ze lege vaten met bier wat de helft goedkoper was dan het bier van de merken waarvoor het verkocht werd. Om caféhouders en kroegbazen te overtuigen van de echtheid kocht het echtpaar stickers en labels van de bekende biermerken. Het echtpaar wordt door deze handelingen verdacht van merkenfraude en komt morgen voor de strafrechter.

Inval FIOD

Tijdens een inval van de fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) eind juni 2017 werd het echtpaar opgepakt. Het duo heeft tussen eind 2015 en begin 2017 duizenden fusten gevuld met goedkoop, merkloos bier en dit verkocht als Heineken, Grolsch of Amstel. Het koppel geeft toe dat ze fout bier hebben verhandeld, maar er zouden volgens hen maximaal 2345 fusten zijn verkocht. Vorige maand oordeelde de rechter dat het echtpaar een boete van 200.000 euro moet betalen. Een andere rechter bekijkt morgen de precieze schade die de zaak heeft aangericht. Daardoor kan de boete nog oplopen. Heineken eiste eerder een schadevergoeding van 1 miljoen euro.

Onderzoek

De fraude kwam aan het licht toen caféhouders naar Heineken en Amstel stapten. Zij merkten dat het bier uit de geleverde fusten anders smaakte dan ze gewend waren. In de zomer van 2016 begon Heineken een onderzoek naar de kwaliteitsafwijkingen. Ook Grolsch kwam op een soortgelijke manier achter de fraude. In 2017, tijdens de carnaval, stapten kroegbazen naar de producent omdat ze de fusten niet vertrouwden. Na onderzoek bleek het ook hier te gaan om fusten merkloos bier uit Nijkerk.

Dossiers
Lees ook
Nieuw design voor Bavaria

Nieuw design voor Bavaria

Afbeelding: Bavaria Brouwerij Bavaria bestaat 300 jaar. Om dit jubileum te vieren komt de familiebrouwerij met een nieuw design voor al zijn bieren. De nieuwe fles heeft een lange strakke hals met reliëf en symboliseert in zijn etiket belangrijke karakteristieken van de brouwerij. De nieuwe fles vertelt het verhaal van bierbrouwerij Bavaria...

Pils blijft de grote plens, maar alcoholvrij bier wordt alsmaar populairder

Pils blijft de grote plens, maar alcoholvrij bier wordt alsmaar populairder

Afbeelding: Pixabay Nederlanders drinken meer bier met minder alcohol. Dat blijkt uit de jaarlijkse  van branchevereniging Nederlandse Brouwers. De opvallendste trend is volgens directeur Cees-Jan Adema de “ongekende versnelling” in de stijging van de verkoop van alcoholvrij bier.  In totaal steeg de Nederlandse bierconsumptie...

Leffe introduceert volledig alcoholvrij abdijbier

Leffe introduceert volledig alcoholvrij abdijbier

Leffe introduceert het eerste volledig alcoholvrije abdijbier in Nederland. Hiermee sluit de bierbrouwer aan op de groeiende vraag naar alcoholvrij (speciaal)bier. Leffe Blond 0,0% werd in januari al in België op de markt gebracht. Uit onderzoek blijkt dat de verkoop van alcoholvrij bier in Nederland van 2010 tot 2017 met maar liefst 285 procent...