Bierverkoop daalt door sluiting van horeca

23 november 2020
Foto: Unsplash

Vanwege de coronamaatregelen moest de horeca halverwege de maand oktober de deuren sluiten. Dit had een groot effect op de verkoop van bier. De bierverkoop daalde in oktober met 26,7 procent. De afname in de horeca was 85,2 procent lager en de thuisconsumptie groeide met 0,7 procent. Vereniging Nederlandse Brouwers verwacht dat de cijfers van november nog "dramatischer worden".

De cijfers verontrusten Lucie Wigboldus, directeur van de Vereniging Nederlandse Brouwers. "Alleen in maart en april daalde de verkoop sterker. In oktober was de horeca nog een gedeelte van de maand open. En toch zien we deze negatieve cijfers al. Ik houd mijn hart vast voor de maand november."

Coronamaatregelen

De horeca wordt het meeste geraakt door de coronamaatregelen. Volgens de Vereniging Nederlandse Brouwers is een extra financieel steunpakket en een slim plan hoe de horecasector stap voor stap op een veilige manier open kan zijn dan ook noodzakelijk.

Maar ook de brouwers worden hard geraakt door de sluiting van de horeca en de evenementenbranche. “Veel van onze brouwers leveren voor een groot deel aan de horeca. We snappen dat de Coronamaatregelen nodig zijn. Maar het effect op de biermarkt is gigantisch. We hopen maar dat iedereen zich goed aan de maatregelen houdt zodat de horeca snel weer open kan.”

Biermarkt

Sinds het begin van de Coronacrisis daalde de totale biermarkt met 13,5 procent. De verkoop in de horeca is 62,7 procent minder en de thuisconsumptie steeg met 9,1 procent.

Bron: Nederlandse Brouwers

Altijd op de hoogte blijven?