Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bier_unsplash

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalden de verkopen zelfs met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

De cijfers laten duidelijk zien hoe hard de horeca in 2020 is getroffen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober 2020 daalde de verkoop van bier daar met 89 procent. Doordat de horeca voorlopig gesloten blijft (in elk geval tot 9 februari, verwacht Nederlandse Brouwers dat deze sterke daling nog wel even aan zal houden, met alle gevolgen van dien.

Steun van brouwerijen

De horeca kreeg in 2020 steun van brouwerijen. Huren zijn (deels) kwijt gescholden in het geval van verhuur door de brouwer, afdrachten uitgesteld, bierfusten kosteloos retour gehaald en gratis aangevuld toen de horeca weer open ging. Ook zoeken brouwers, samen met banken, naar financiële oplossingen voor de lange termijn.

Ook in 2021 verwacht Nederlandse Brouwers forse daling van de bierverkoop. "Het is van belang dat de overheid snel met duidelijke kaders komt voor na de lockdown, waarin de horeca weer verantwoord open kan. Dat biedt iedereen wat meer perspectief."

Wel gingen Nederlandse consumenten thuis meer bier drinken. Een toename van 5 procent. Deze thuisconsumptie compenseerde echter niet de grote daling van bijna 2 miljoen hectoliter in de verkoop.

Historische daling

Lucie Wigboldus, directeur van Vereniging Nederlandse Brouwers, noemt de daling historisch. “Niemand van de brouwerijen kan zich ook maar een situatie voorstellen die hierbij in de buurt kwam. En omdat niemand het virus heeft zien aankomen is de klap natuurlijk extra hard. Maar samen proberen we hier zo goed en kwaad als het kan doorheen te komen. We zien pittige maatregelen bij de brouwers, zoals reorganisaties en het terugschroeven van de productie met directe gevolgen voor de werkgelegenheid, winstgevendheid, investeringsniveaus etc. Laten we hopen dat de horeca in 2021 zo snel mogelijk weer kan openen zodat we met elkaar weer kunnen genieten van een vers getapt biertje”.

Meer brouwerijen

Op 1 januari 2020 kende Nederland 787 brouwerijen, op 1 januari 2021 stond dat aantal in totaal op 810 brouwerijen, zo blijkt uit cijfers van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur. Ondanks de COVID-crisis kreeg Nederland er in 2020 71 nieuwe brouwerijen bij, waarvan 22 ‘warme’ brouwerijen (met eigen ketels) en 49 brouwerijhuurders (brouwers die ergens anders hun bier brouwen). In hetzelfde jaar zijn er 48 brouwerijen gestopt, waarvan 15 brouwerijen en 33 brouwerijhuurders. Veel brouwerijen hebben in 2020 een online webshop geopend. Waren dat er in 2018 nog 11, in 2020 is dat gegroeid naar 86 brouwerijen. Hiermee proberen brouwers zich aan te passen aan de nieuwe regels en, zo goed als dat kan, het hoofd boven water te houden.

Lees ook
TU Delft ontwikkelt nieuwe techniek om smaak alcoholvrij bier te verbeteren

TU Delft ontwikkelt nieuwe techniek om smaak alcoholvrij bier te verbeteren

Bioprocestechnologe ir. Deborah Gernat heeft een nieuwe zuiveringsmethode ontwikkeld om de smaak van alcoholvrijbier te verbeteren. Op basis van dit onderzoek hoopt zij op 9 april te promoveren aan de TU Delft.

Utrechtse craft brouwerijen organiseren biermarathon

Utrechtse craft brouwerijen organiseren biermarathon

Zes Utrechtse craft-brouwerijen, verenigd als Nu Utrechts Bier, vieren het nieuwe jaar met een biermarathon. Op zaterdag 30 en zondag 31 januari van 12.00 tot 12.00 uur verzorgen de brouwerijen een live gestreamde 24-uurs Biermarathon via Facebook in het Werkspoorcafé in Utrecht.

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Bavaria start campagne 'Zo. Als pils'

Brouwerij Bavaria, onderdeel van Swinkels Family Brewers, is gestart met de campagne ‘Zo. Als pils’. Deze campagne is gericht op de nieuwe Bavaria 0.0%. Het doel is dat consumenten het nieuwe 0.0% bier gaan proeven.