Bierverkoop met 36 procent gedaald

Bier_pixabay

Sinds het ingaan van de maatregelen tegen het coronavirus is de bierverkoop in Nederland met 36 procent gedaald. Sommige kleine brouwers hebben zelfs te maken met een daling van 90 procent. Dat maakt de vereniging Nederlandse Brouwers bekend.

“Veel van onze leden maken gebruik van de noodmaatregelen”, zegt Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers. “Ik ben tegelijkertijd trots op de verantwoordelijkheid die brouwers, ondanks de eigen verliezen, nemen richting de horeca. Evenementen worden kosteloos gecanceld en veel brouwers geven uitstel van betalingen.”

Alcoholproducenten zijn hard geraakt door het sluiten van de horeca en het uitstellen van festivals en sportevenementen. Naar verwachting zal de daling aanhouden zolang de maatregelen niet versoepeld kunnen worden, maar ook voor de periode daarna bestaat onzekerheid.

Heineken stelde deze maand de omzetprognose voor 2020 bij, nadat het bedrijf in het eerste kwartaal 4 procent minder bier en andere drank verkocht. Heineken waarschuwt dat de situatie in het tweede kwartaal nog een stuk slechter zal uitpakken, en verwacht bovendien een wereldwijde economische neergang die invloed zal hebben op de verkoop van bier.

Dossiers
Lees ook
Protocol voor de anderhalvemeter samenleving

Protocol voor de anderhalvemeter samenleving

De SlijtersUnie adviseert leden om het door Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN) opgemaakte protocol te volgen:

More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

Vanwege de coronacrisis verschuift de Drankenbeurs More than Drinks Inspirations! naar 2021. Dat heeft organisator Alea Publishers, uitgever van onder andere More than Drinks! besloten na een rondgang in de drankenbranche. "We horen van steeds meer partijen dat ze het in deze situatie zowel financieel als organisatorisch niet verstandig vinden om mee...

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Een verslikking, zo noemt het Belgische weekblad Trends de overname van de Belgische brouwerij Palm door Swinkels Family Brewers. De gewenste resultaten van vooral Palm bleven de afgelopen vier jaar uit. Swinkels, dat tot 2018 Bavaria heette, waardeert de Belgische tak af en leed daardoor vorig jaar een nettoverlies van €5,3 miljoen.