Bierverkoop terug op niveau pre-corona

Bier tappen_pixabay

Foto: Pixabay

De bierverkopen zijn weer terug op het niveau van voor de coronaperiode. Er is zelfs sprake van een lichte stijging. In de eerste helft van 2022 lagen de verkopen ruim een procent boven die van de eerste helft van 2019. Dat blijkt uit cijfers van Nederlandse Brouwers.

In de eerste helft van 2021 lagen de verkoopcijfers van bier veel lager, omdat de horeca deze periode veel last had van de lockdown en alle beperkingen. In vergelijking met 2021 stegen de verkopen bijna met 13 procent.

Bierbrouwers

De biersector werkt hard om aan de vragen te voldoen zegt Fred Teeven, de nieuwe voorzitter van Nederlandse Brouwers. “Wat ik zie is dat overal alle zeilen moeten worden bijgezet om te voldoen aan de grote vraag naar bier. Er wordt bikkelhard gewerkt en de gedrevenheid is enorm. Brouwers houden van hun ambacht. Ze zijn trots op hun bieren en willen dat de bierdrinkers daarvan kunnen genieten. Daarom worden er vele extra uren gemaakt om voldoende bieren bij de consumenten te krijgen”, zegt hij op de website van Nederlandse Brouwers.

Zorgen

Maar er zijn ook zorgen. Evenals in andere sectoren kampen ook de brouwers met een tekort aan personeel en stijgende prijzen voor grondstoffen en energie. Ook is er een tekort aan grondstoffen als glas, papier en karton. Daarnaast wijst Teeven op de extra prijsstijgingen door een verdubbeling van de verbruiksbelasting. Deze geldt ook voor niet-alcoholvrij bier. “Hopelijk wint na de zomer het gezonde verstand en gaat de verdubbeling van tafel”, besluit Teeven.

Bron: Nederlandse Brouwers

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Droogte zorgt nog niet voor problemen levensmiddelenindustrie

Droogte zorgt nog niet voor problemen levensmiddelenindustrie

De hitte en de daarmee gepaard gaande droogte zorgt nog niet voor problemen bij de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft hier nog geen signalen over ontvangen.

Two Chefs Brewing lost gecrowdfunde lening van 300.000 euro af

Two Chefs Brewing lost gecrowdfunde lening van 300.000 euro af

Via een crowdfundingcampagne haalde Two Chefs Brewing zes jaar geleden drie ton op. Hiermee wist het Amsterdamse biermerk de brouwcapaciteit te verviervoudigen. En nu, in 2022, is ook de laatste terugbetaling aan crowdfunders voldaan.

Drankenbranche in de media -week 29

Drankenbranche in de media -week 29

Belgen willen een verhoging leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol, alcoholvrije slijter Nix & Nix en Heineken mag overmatig alcoholgebruik niet promoten tijdens Amstel Gold Race. Wat lazen we de afgelopen week over de drankenbranche? Een greep uit de media.