Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

biologisch_Pxhere

Foto: Pxhere

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI die vanochtend door branchevereniging Bionext bekend werden gemaakt. De totale omzet op biologische producten in de supermarkt is met 4,9 procent gestegen. Dat lijkt heel wat, maar komt vanwege het lage marktaandeel van biologisch neer op een harde groei van het marktaandeel van 3,19% tot 3,21%.

Directeur Michaël Wilde van Bionext zegt in het Algemeen Dagblad dat vraag en aanbod gestimuleerd worden, zodat boeren niet met overschotten blijven zitten. "Er moeten drastische maatregelen komen om die marktbeweging op gang te brengen.” Wilde noemt dat vanzelfsprekend. Dit is ook nodig om ervoor te zorgen dat in de Nederlandse markten het aanbod gelijk kan blijven aan de vraag van consumenten. In gesprek met Pig Business verklaarde Wilde onlangs dat de ambitie om 25% van de Europese productie biologisch te laten worden, onhaalbaar is in de bestaande marktstructuur.

De reden die consumenten opgeven om van de koop van biologische producten af te zien, is de prijs. Maar liefst 68% geeft aan biologische producten te duur te vinden en daarom niet vaker dergelijke producten aan te schaffen.

Foodlog

Lees ook
Grote brouwers verhogen bierprijzen

Grote brouwers verhogen bierprijzen

Verschillende grote bierbrouwers kondigen aan hun literprijzen van bier te verhogen. AB InBev en Bavaria verhogen beide hun prijzen vanaf 1 april met gemiddeld 3,5 procent. Heineken volgt 1 mei met een prijsstijging van 2,7 procent. Grolsch deed dit al eerder. Sinds 1 januari rekent de brouwer 3,9 procent meer voor hun bier.

Meer consumenten kopen biologisch

Meer consumenten kopen biologisch

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

Neleman wil uitbreiden en start tweede sharefunding

Neleman wil uitbreiden en start tweede sharefunding

Derrick Neleman van Neleman Organic Vineyards Coöperatie wil verder uitbreiden. Daarom startte 19 maart 2021 de tweede ronde sharefunding, waarmee het mogelijk is om mede-eigenaar te worden van het bedrijf. Met de opbrengst wil Neleman onder andere een assortimentsverbreding naar Franse en Italiaanse biologische Neleman wijnen gerealiseerd.