Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

biologisch_Pxhere

Foto: Pxhere

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI die vanochtend door branchevereniging Bionext bekend werden gemaakt. De totale omzet op biologische producten in de supermarkt is met 4,9 procent gestegen. Dat lijkt heel wat, maar komt vanwege het lage marktaandeel van biologisch neer op een harde groei van het marktaandeel van 3,19% tot 3,21%.

Directeur Michaël Wilde van Bionext zegt in het Algemeen Dagblad dat vraag en aanbod gestimuleerd worden, zodat boeren niet met overschotten blijven zitten. "Er moeten drastische maatregelen komen om die marktbeweging op gang te brengen.” Wilde noemt dat vanzelfsprekend. Dit is ook nodig om ervoor te zorgen dat in de Nederlandse markten het aanbod gelijk kan blijven aan de vraag van consumenten. In gesprek met Pig Business verklaarde Wilde onlangs dat de ambitie om 25% van de Europese productie biologisch te laten worden, onhaalbaar is in de bestaande marktstructuur.

De reden die consumenten opgeven om van de koop van biologische producten af te zien, is de prijs. Maar liefst 68% geeft aan biologische producten te duur te vinden en daarom niet vaker dergelijke producten aan te schaffen.

Foodlog

Lees ook
Wijnmaker Derrick Neleman is de Meest Inspirerende Ondernemer van het jaar

Wijnmaker Derrick Neleman is de Meest Inspirerende Ondernemer van het jaar

De Nederlandse wijnmaker Derrick Neleman werd 6 maart uitgeroepen tot Meest Inspirerende Ondernemer van het jaar door platform De Ondernemer. Neleman is de oprichter en eigenaar van Bodegas Neleman met twee brandstores in Nederland en een eigen wijnhuis met wijngaarden in Valencia.

Biologische wijn in de Johan Cruijff ArenA

Biologische wijn in de Johan Cruijff ArenA

De Johan Cruijff ArenA richt zich op kwaliteit, verduurzaming en innovatie en heeft nu een nieuwe stap genomen in die richting: biologische wijn van de Sligro als huiswijn.

Biologische wijnboer haalt half miljoen op met crowdfunding

Biologische wijnboer haalt half miljoen op met crowdfunding

Duurzaamheid staat centraal bij de Nederlandse wijnboer Derrick Neleman. Hij ziet het als zijn missie om de wijnsector te verduurzamen en lokale druivenrassen te redden. Om zijn uitbreidingsplannen mogelijk te maken startte hij een crowdfundingsactie, En met succes. Binnen een dag had hij het half miljoen bij elkaar.