Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

biologisch_Pxhere

Foto: Pxhere

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI die vanochtend door branchevereniging Bionext bekend werden gemaakt. De totale omzet op biologische producten in de supermarkt is met 4,9 procent gestegen. Dat lijkt heel wat, maar komt vanwege het lage marktaandeel van biologisch neer op een harde groei van het marktaandeel van 3,19% tot 3,21%.

Directeur Michaël Wilde van Bionext zegt in het Algemeen Dagblad dat vraag en aanbod gestimuleerd worden, zodat boeren niet met overschotten blijven zitten. "Er moeten drastische maatregelen komen om die marktbeweging op gang te brengen.” Wilde noemt dat vanzelfsprekend. Dit is ook nodig om ervoor te zorgen dat in de Nederlandse markten het aanbod gelijk kan blijven aan de vraag van consumenten. In gesprek met Pig Business verklaarde Wilde onlangs dat de ambitie om 25% van de Europese productie biologisch te laten worden, onhaalbaar is in de bestaande marktstructuur.

De reden die consumenten opgeven om van de koop van biologische producten af te zien, is de prijs. Maar liefst 68% geeft aan biologische producten te duur te vinden en daarom niet vaker dergelijke producten aan te schaffen.

Foodlog

Lees ook
Eerste stedelijke wijnmakerij in Brussel

Eerste stedelijke wijnmakerij in Brussel

In Brussel is de eerste stedelijke wijnmakerij van België gevestigd. Ondernemer Thierry opende daar LeJeune Gudule Winery Brussels. Een wijngaard is er niet. Lejeune koopt de druiven bij partner-wijboeren.

Meer consumenten kiezen voor biologisch

Meer consumenten kiezen voor biologisch

Het aandeel biologisch neemt toe. Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel in opdracht van Bionext blijkt dat van zeven op de tien consumenten de boodschappen deels biologisch zijn. Om biologisch nog meer te stimuleren startte Bionext gisteren (6 mei) de nieuwe campagne ‘Bio lekker voor je’.

Franse wijnboeren keren biologische teelt de rug toe

Franse wijnboeren keren biologische teelt de rug toe

Wikimedia "Biologisch kun je niet duurzaam meer noemen." Dat zegt Bernard Farges van het Conseil interprofessionnel du vin de Bordeaux (CIVB) Bernard Farges. Het bommetje van die uitspraak ging vorige maand af, toen Farges zei dat de nodige wijnbouwers stoppen met biologische teelt en terug willen keren naar een meer gangbare vorm van druiventeelt....