Blijf met je kinderen praten over alcohol en roken, zegt staatssecretaris Blokhuis

Alcohol jongeren Staatssecretaris van Volksgezondheid Paul Blokhuis gaf maandag 17 december het startschot voor de overheidscampagne ‘Iedereen heeft het over NIX’. Het doel is het anti-rook- en anti-drinkbeleid extra onder de aandacht te brengen om het alcohol- en sigarettengebruik onder jongeren terug te dringen. Blokhuis moedigt ouders aan met hun kinderen te blijven praten over roken en drinken. Dat is volgens de staatssecretaris een van de belangrijkste succesfactoren van de inmiddels 5 jaar oude NIX18-campagne.

Ruim driekwart van de ouders (78%) en tieners (75%) vindt het ‘normaal’ dat je pas mag roken en drinken vanaf 18 jaar, schrijft het AD. Dat blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau PanelWizard uitvoerde in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Toch laat recent onderzoek een stagnatie zien in de daling van alcoholgebruik onder jongeren.

Een boodschap van Blokhuis voor de ouders: “Bij kinderen die volop in de pubertijd zitten, lijkt het vaak alsof er weinig doordringt van wat je tegen ze zegt. Maar ik weet zeker – ook uit ervaring – dat er toch van alles blijft hangen van dat soort gesprekken. Alle kleine beetjes helpen.”

Bron: Foodlog

Lees ook
Europeanen drinken minder alcohol

Europeanen drinken minder alcohol

Over een periode van bijna 30 jaar is de consumptie van alcoholische dranken wereldwijd met 10 procent gestegen. Gemiddeld nam de alcoholconsumptie toe van 5,9 liter pure alcohol per persoon per jaar naar 6,5 liter. In volume nam de consumptie wereldwijd zelfs met 70 procent toe: van 20.999 miljoen liter pure alcohol per jaar tot 35.676 liter. Volgens...

Zien drinken doet drinken

Zien drinken doet drinken

Alcoholgebruik op sociale media beïnvloedt het drinkgedrag van jongeren. Dat concludeert Femke Geusens van de School voor Massacommunicatieonderzoek van de KU Leuven op basis van haar promotieonderzoek.

Belgische studie: ‘verbiedt alle reclame voor alcohol’

Belgische studie: ‘verbiedt alle reclame voor alcohol’

De beste manier om de Belgische volksgezondheid te beschermen tegen de kwalijke invloed van de alomtegenwoordige alcoholreclames is een totaalverbod op reclame voor alcohol en afschaffen van het 'happy hour' in de Belgische cafés. Dat is de uitkomst van een onderzoek door de universiteit van Gent.