Blockchain voor wijn

11 juni 2019

Accountantsbureau Ernst&Young ontwikkelt samen met Blockchain Wine het Tattoo-Wijnplatform. Dit blockchain-aangedreven platform heeft als doel de authenticiteit en oorsprong van nieuwe en vintage wijn te bepalen.

Tattoo staat voor traceerbaarheid, authenticiteit, transparantie, oorsprong en mening (opinion). Op den duur zal het platform meer dan 5.000 wijnlabels bevatten, waaronder wijnen uit Frankrijk, Italië, Spanje, Australië, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika, Zuid-Amerika en Californië. Elke wijnfles wordt voorzien van een unieke QR-code. Door deze te scannen wordt er informatie over de wijn zichtbaar zoals de naam en de locatie van de wijngaard, de gebruikte meststoffen en de wijze van transport.

In eerste instantie focust dit platform zich op de Aziatische markt, met name China, Japan, Zuid-Korea, Thailand en Singapore. Ernst&Young laat weten dat het bedrijf in de toekomst het platform ook op andere markten wil uitrollen. The House of Roosevelt, een van de grootste Aziatische wijnverkopers, maakt al gebruik van het platform. 

Bron: Ernst&Young

 

Altijd op de hoogte blijven?