Brew Monkey doneert 5000 liter schoon drinkwater

Beeld: Brew Monkey

In januari 2022 organiseert bierbrouwbedrijf Brew Monkey de actie No Dry January, in samenwerking met Made Blue Foundation. Tijdens deze actie doneert het bedrijf heel januari per verkocht brouwpakket €1,50 aan Made Blue. Dat staat gelijk aan 5000 liter schoon drinkwater.

Meer dan 785 miljoen mensen op aarde hebben geen toegang tot schoon drinkwater. In de praktijk betekent dit dat vooral vrouwen en meisjes gemiddeld 6 kilometer per dag moeten lopen om schoon water te halen. Met minder tijd voor onderwijs, werk of zorg voor het gezin tot gevolg. Sander de Jong, eigenaar van Brew Monkey, zegt hierover: “In Nederland hoeven we niet stil te staan bij de luxe van drinkwater, maar dat is niet overal zo. Toen we ons verdiepten in de cijfers schrokken we zo enorm, dat we wisten dat we hier iets aan moesten veranderen. (…) Daarom grijpen we ‘Dry January’ aan voor de aftrap van het Brew Monkey Made Blue-partnerschap.”

De actie is onderdeel van het programma Een liter voor een liter van Made Blue. Met de opbrengsten investeert de organisatie in watervoorzieningen in landen waar permanent waterschaarste heerst. 5000 liter water is toereikend om 5 kinderen in een ontwikkelingsland een schooljaar lang te voorzien van toegang tot water en hygiëne, vertelt Machiel van Dooren, mede-oprichter van Made Blue Foundation. “Omdat vervuild oppervlaktewater niet meer hoeft te worden gekookt boven open vuur, zorgt 5.000 liter schoon drinkwater ook voor een besparing van 35 kilo CO2 en hoeft een boom niet meer te worden gebruikt als brandstof. Goed voor mens en milieu dus!”

Dossiers