Brouwerij Hommeles lanceert 'Don't Leave Me This Way' Brexit-bier

Frank Zuithof

Het eerste Nederlandse Brexit-bier is een feit. Het nieuwe donkere bier van Brouwerij Hommeles uit Houten is een porter en zal onder de naam Don't Leave Me This Way op de bierkaart prijken.

Brouwer Jos Eberson: “Porter is van oorsprong een Londens bier, dat gebrouwen wordt sinds de 18e eeuw. Het donkere, hoppige bier dankt zijn naam aan de porters of ‘dragers’ in Londen, onder wie dit bier erg populair was. Door de aanstaande Brexit kwamen we op het idee dit toepasselijke bier te gaan brouwen. Uiteraard zetten we een doosje apart voor Boris Johnson.” Don't Leave Me This Way is een “robust porter” van 7% alc. met een bitterheid van 36 EBU en 146 EBC kleur. Voor de porter zijn vier moutsoorten gebruikt, haver en louter Engelse hoppen. 

Het is niet de eerste keer dat Hommeles een bijzonder bier brouwt. Eerder verschenen al Don't You Want Me Baby (golden ale), Sunny Afternoon (lentebok) en Summer In The City (session ale). Tekenaar Frans Zuithof maakt iedere keer een speciale poster bij de bieren. Op de poster van de Brexit Porter figureert de verongelijkte “porter” Boris Johnson, die de bagage van een vertrekkende Miss Europe naar de trein draagt. 

 

Dossiers
Lees ook
Grolsch start Proef Karakter campagne

Grolsch start Proef Karakter campagne

Grosch is gestart met de Proef Karakter campagne. Met deze campagne brengt de bierbrouwer de speciaalbieren onder de aandacht. Elke drie maanden verschijnt een nieuwe reclamefilm die kenmerkend voor het seizoen met een bijpassend bier. In de eerste commercial staat de winterse Grolsch Kruidige Tripel centraal.

Fiona de Lange start Enjoying Beer Academy

Fiona de Lange start Enjoying Beer Academy

Onze hoofdredacteur Fiona de Lange, bierexpert en brouwtechnoloog, startte begin februari met de Enjoying Beer Academy. Hier worden brouwmodules op hbo- en universitair niveau aangeboden. De eerste modules zijn al beschikbaar maar er wordt momenteel gewerkt aan een HBO-opleiding met als startdatum najaar 2020.

FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

FNV: Heineken doet nieuw bod onder druk van acties

Heineken is gekomen met een nieuw cao-bod. Dat deed de bierbrouwer vóór het aflopen van de door de FNV opgelegde deadline van maandag 14.00 uur. Heineken doet een loonbod voor de komende twee jaar van 3,75 procent per jaar. Jet Grimbergen, bestuurder FNV Industrie: "Dat is een flinke verbetering ten opzichte van het eerste bod van twee procent per jaar."