Brouwerij Spreek Bier schenkt 1000 liter bier aan horecaondernemers

Spreek bier_foto persbericht

Door de aangescherpte coronamaatregelen heeft de Nederlandse horeca het moeilijk. Daarom schenkt Brouwerij Spreek Bier uit Nijmegen 1000 liter bier aan de horecaondernemers die hulp nodig hebben.

Spreek Bier uit Nijmegen startte dit jaar, voor de coronapandemie toesloeg, vol goede moed met de opzet van hun bierbedrijf. Corona gooide echter roet in het eten voor wat betreft de verkoop en verdere opschaling. “Afnemers bleken voorzichtiger dan verwacht, mensen houden de hand op de knip”, zo vertelt oprichter Siv van Hegelsom. “Een nieuw product lanceren is altijd uitdagend, maar in een instabiele markt als deze is het extra lastig.”

1000 liter bier

Dat ‘Spreek’ 1000 liter bier weggeeft aan de Nederlandse Horeca heeft naast het helpen van de horeca nog een andere reden. Nog geen jaar geleden moest Van Hegelsom zelf faillissement aanvragen voor zijn eigen reclamebureau. “Spreek is juist ontstaan uit een belangrijk inzicht wat ik heb opgedaan in die heftige periode: ga altijd het gesprek aan – spreek je uit. Dit heeft mij door die zware tijd heen geholpen”, zo vertelt Van Hegelsom. “Met dit bier kan ik een goed gesprek faciliteren zonder er zelf ‘bij te zijn’. Blijf met elkaar praten, in zowel goede als slechte tijden. Zeker in deze onzekere tijd met lockdown-maatregelen is dat ontzettend belangrijk.”

“Het is niet zo dat we het weggeven omdat het bier anders bederft. Bier heeft een houdbaarheidsdatum van 24 maanden. Een horecaonderneming onder deze maatregelen niet. Door de bedrijven die het nodig hebben ons bier te geven, dragen we ons steentje bij aan het overlevingsklimaat van de Nederlandse horeca. Als ze de doos goed verkopen, en het niet zelf opdrinken, hebben ze al snel richting de 100 euro verdiend. Daar kan je weer boodschappen mee doen.”

Iets terug doen

Op de vraag waarom Spreek, ondanks de tegenvallende verkoop, het bier alsnog wil schenken reageert de ondernemer hoopvol. “Ik wil graag iets terug doen. Naast Spreek ben ik ook een bedrijf in kerstdecoratie gestart en actief als adviseur. Dit loopt erg goed. Ondanks mijn faillissement vorig jaar heb ik onlangs met mijn vriendin een huis kunnen kopen en behulpzame mensen leren kennen. Van deze uitkomst had ik vorig jaar niet eens durven dromen.”

Via de website van Spreek kunnen alle horecabedrijven in Nederland via een apart formulier één gratis doos Spreek aanvragen. Het horecabedrijf mag zelf kiezen of ze de verzendkosten te betaalt. “Als dat niet gaat, wil ik ze daar ook bij helpen.” Hij sluit af met een belangrijk advies. “Hou vol, blijf in gesprek, ook met je schuldeisers. Je staat er niet alleen voor.”

Dossiers
Lees ook
Nieuwe brouwinstallatie voor Bavaria 0.0%

Nieuwe brouwinstallatie voor Bavaria 0.0%

Brouwerij Bavaria heeft een nieuwe 0.0% brouwinstallatie voor alcoholvrij en alcoholarm bier. Met deze brouwinstallatie, genaamd Fenix, gaat Bavaria een nieuw alcoholvrij bier brouwen dat volgens de brouwer vergelijkbaar is met alcoholhoudend pils.

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener Bierbrouwerij BV won 25 november de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2020. "Gulpener Bierbrouwerij staat voor duurzaamheid, ambitie en eerlijkheid en maakt deze visie waar door klimaatneutraal bier te produceren binnen hun familiebedrijf”, aldus de jury van de Koning Willem I Prijs.

James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

De Brit James Thompson wordt de nieuwe Chief Commercial Officer bij Heineken. Hij volgt Jan Derck van Karnebeek op die na 27 jaar heeft besloten om Heineken te verlaten.