China is een groeimarkt voor wijn

25 juni 2019

Voor wijnhandelaren is de Chinese markt interessant. Het is een groeimarkt voor wijn. Waar oudere Chinezen vooral bier en rijstwijn drinken, tonen jongeren interesse in geïmporteerde wijnen. Wijnlanden als Australië proberen deze markt te veroveren, dat meldt het FD. Het afgelopen jaar groeide de Chinese import van Australische wijn met 18 procent.

Wijngids Even Cheng, marktonderzoeker Justin Cohen en Matthew Bahen van De Bortoli Wines geven in het FD een aantal kenmerken van de Chinese wijndrinker. Cheng ziet dat sommige Chinezen weinig kennis van wijn hebben. Volgens haar is de prijs vaak doorslaggevend. "In China geldt: hoe duurder, hoe beter." 

Cohen zegt dat Chinezen een voorkeur hebben voor rode wijn, omdat ze niet gewend zijn aan koude dranken en rode wijn is bekenden. Ze kijken niet naar de druivensoort, maar naar het merk. Een probleem volgens Cohen dat de Chinezen zeggen dat ze een bepaalde wijn lekker vinden omdat dit wenselijk antwoord is. 

Tot slot geeft Bahen aan dat ook de verpakking belangrijk is. Deze moet groot en zwaar zijn, met een kurk. Veel Chinezen maken een keuze op basis van het uiterlijk van de fles.

Bron: FD

Altijd op de hoogte blijven?