Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca cola keelclip

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.

De nieuwste verpakking is 100 procent recyclebaar en heeft het FSC-keurmerk. Dit is een keurmerk voor  karton van ‘verantwoorde herkomst’. De KeelClip heeft naast het voordeel dat het veel materiaal bespaart en dat er zo min mogelijk karton wordt gebruikt, zijn de blikjes ook volledig te zien.

Deze verpakking is in samenwerking met Graphic Packaging International tot stand gekomen. Graphic Packaging International ontwikkelde de KeelClip-technologie, waarin Coca-Cola ruim 14 miljoen euro in investeerde. Vanaf volgend jaar wordt deze verpakking op de Nederlandse markt gebracht.

Daarnaast kondigde ook Fuze Tea, onderdeel van Coca-Cola Nederland aan, dat alle PET-flessen worden gemaakt van 100 procent gerecycled plastic. Ook wel (rPET) genoemd. In het eerste kwartaal van 2020 worden deze nieuwe flessen gemaakt en dit bespaart ruim een half miljoen kilo nieuw plastic. Ook vindt er door dit nieuwe proces 40 procent minder CO2-uitstoot plaats. Verder worden de groene flessen van Fuze Tea, Green Tea transparant, zodat ze beter gerecycled kunnen worden tot nieuw flessen.

Het verduurzamen van de verpakkingen is onderdeel van de strategie vanuit het duurzaamheidsactieplan van Coca-Cola, This Is Forward. Aan het einde van dit jaar bestaan alle PET-flessen voor de helft uit rPET bestaan. Waar mogelijk versnelt Coca-Cola deze doelstellingen. Zo kondigde Coca-Cola eerder dit jaar aan om voor de merken Chaudfontaine en Honest over te gaan op flessen van 100% rPET.

Dossiers
Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Organisatie Empack 2022 kijkt terug op geslaagde editie

Organisatie Empack 2022 kijkt terug op geslaagde editie

Ruim 250 exposanten presenteerden zich op Empack 2022 aan 5.500 bezoekers in Evenementenhal Gorinchem. De organisator Easyfairs noemt het een geslaagde editie. Netwerken was de hoofdmoot en de kennissessies werden goed bezocht.

Aanleg warmteleiding brouwerij Grolsch gestart

Aanleg warmteleiding brouwerij Grolsch gestart

De aanleg van de ondergrondse warmteleiding van Twence naar bierbrouwerij Grolsch is officieel gestart. Op 29 maart zetten de directeuren van beide bedrijven en Tijs de Bree, de gedeputeerde van de provincie Overijssel, de eerste schop in de grond.