Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Voor het onderzoek keek GfK naar de productprijzen van 55 basisproducten  in verschillende supermarkten. Het onderzoeksbureau constateerde dat de prijsstijgingen per product verschillen. Zo stegen de prijzen van bijvoorbeeld brood en pasta meer dan gemiddeld, terwijl de prijzen van chocolade en bananen nauwelijks zijn toegenomen.

Prijsverhogingen

Een gezin met vier personen is meer gaan betalen voor de dagelijkse boodschappen. “Gemiddeld gaven zij op jaarbasis zo'n 7000 tot 8000 euro uit aan boodschappen”, zegt Norman Buysse van GfK tegen NOS. “Zij betalen al snel zo'n 1500 euro meer voor dezelfde boodschappen dan een jaar geleden.” Hij verwacht niet dat de prijzen op korte termijn gaan dalen. Redenen voor de prijsverhogingen zijn onder andere de oorlog in Oekraïne, graantekorten en arbeidstekorten en deze “blijven nog wel even van kracht.”

Huismerk

Vanwege de duurdere prijzen kiezen consumenten vaker voor het huismerk en gaan naar goedkopere supermarkten zoals Aldi en Lidl.

Bron: NOS

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Inflatie ligt boven 10 procent

Inflatie ligt boven 10 procent

Voor het eerst sinds september 1975 ligt de inflatie boven de 10 procent. Afgelopen maand steeg deze naar 10,3 procent ten opzichte van juli 2021. Deze stijging wijt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met name aan de prijsontwikkelingen van energie en woninghuur.

Prijzen Italiaanse wijn stijgen

Prijzen Italiaanse wijn stijgen

De prijzen van Italiaanse wijnen gaan stijgen. Dat blijkt uit een enquête van online vakblad Wine Meridian. Redenen zijn de hoge energieprijzen en de grondstofkosten.

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Consumenten betalen meer voor voedingsmiddelen in vergelijking met vorig jaar. In juni 2022 betaalden ze ruim 11 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van een nadere analyse van de consumentenprijsindex.