Consumenten hamsterden bier en wijn vanwege nieuwe Alcoholwet

6 augustus 2021 Redactie BeverageNL
Foto: Pixabay

Sinds 1 juli geldt de nieuwe Alcoholwet. Deze wet stelt onder andere dat er niet meer dan 25 procent korting gegeven mag worden op alcolhoudende dranken. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat in de weken voordat de wet inging consumenten extra bier en wijn inkochten. 

Volgens IRI kochten consumenten in de laatste weken van juni 32 procent meer bier en wijn. Op NOS zegt marktleider Heineken dat "juni qua verkoop in de supermarkt een recordmaand was". De eerste weken na 1 juli liepen de verkopen terug met 19 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020. 

De nieuwe Alcoholwet van 1 juli vervangt de Drank en Horecawet (DHW) en heeft als doel alcoholmisbruik tegen gaan. Een van de bepaling is dat slijters en supermarkten niet meer dan 25 procent korting op alcoholhoudende dranken mogen geven. Dit betekent dat acties als twee halen, één betalen of 30 procent korting niet meer mogen. Ook prijsverlagingen in andere vormen van hoge kortingen, bijvoorbeeld cadeau- of winacties, mogen niet meer.

Matthijs Neppelenbroek van IPVdata vertelt aan de NOS dat de supermarkten zich aan de nieuwe regels houden en dat ook de basisprijs van bier niet is gewijzigd. Wel ziet hij dat er nog een grijs gebied is. Zo geeft hij als voorbeeld gratis bezorging als je voor een bepaald bedrag aan wijn besteld. 

Bron: NOS

Altijd op de hoogte blijven?