Consumptie alcoholvrij en speciaalbier blijft groeien

Speciaal bier_Unsplash

Foto: Unsplash

Voor het tiende achtereenvolgende jaar laat de consumptie van alcoholvrij en speciaalbier groei zien. Pils blijft de grootste biercategorie en is net zoals de totale markt stabiel ten opzichte van 2018. Consumenten variëren tegenwoordig veel meer in hun bierkeuze. Speciaalbier is in vele smaken verkrijgbaar en in de horeca kiezen consumenten steeds vaker voor een alcoholvrij bier. Dat blijkt uit de bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers.

In totaal wordt ruim 24 miljoen hectoliter bier gebrouwen in Nederland. Meer dan de helft is bestemd voor export. 85 procent van het in Nederland geconsumeeerde bier wordt hier gebrouwen. Ruim 12 miljoen hectoliter bier wordt verkocht op de Nederlandse markt.

Populariteit speciaalbieren

De polpulariteit van speciaalbier neemt is in 2019 wederom gegroeid, met 3,6 procent. Er is in deze categorie veel keuze. “Er is voor elke smaak wel een geschikt bier te koop”, licht Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers, toe. “Van hele frisse speciaalbieren tot aan donkere en rijke speciaalbieren. En niet alleen de variëteit aan smaken is groot, ook zie je steeds meer speciaalbieren met een lager alcoholpercentage van rond de drie procent. Brouwers spelen met deze innovaties in op de behoefte van de consument om keuze te hebben uit verschillende soorten speciaalbieren met meer of minder alcohol.”

Alcoholvrij bier

Alcoholvrij bier is niet meer weg te denken uit de Nederlandse markt. Deze categorie laat al tien jaar achtereenvolgend groei zien. In 2019 groeit de categorie met 6,5 procent. Wigboldus: ”Waar jaren geleden alleen pils en witbier in een alcoholvrije variant werden gebrouwen, zien we nu ook steeds meer 0.0 speciaalbieren op de markt. Deze ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat inmiddels één op de twintig bieren een alcoholvrij bier is. Alcoholvrij bier behoort daarmee tot het standaard aanbod in de horeca, in de supermarkt of op een verjaardagsfeestje thuis. We verwachten dat deze categorie ook de komende jaren nog verder zal groeien.”

Groei alcoholvrij bier in horeca

In de horeca liet alcoholvrij bier een zeer duidelijke groei zien van 24 procent ten opzichte van 2018. “Dit betekent dat consumenten in een restaurant of café ook vaker een alcoholvrije variant bestellen”, aldus Wigboldus. “Opvallend is daarbij dat alcoholvrije bieren steeds vaker op de tap worden aangeboden. We kunnen wel stellen dat alcoholvrij bier echt is ingeburgerd in de samenleving.”

Dossiers
Lees ook
Comenius presenteert bier met eigen playlist

Comenius presenteert bier met eigen playlist

Vesting Brouwerij Comenius voorziet bierliefhebbers niet alleen van bier, maar ook van muziek. Het bier van de brouwer heeft eigen playlist. Zo wil de brouwer het in deze eenzame tijden thuis wat gezelliger maken.

Bierbrouwerij AB InBev steunt de horeca

Bierbrouwerij AB InBev steunt de horeca

Bierbrouwerij AB InBev kondigde 26 maart steunmaatregelen aan voor alle AB InBev horecaklanten. De brouwer stelt voor alle horecaklanten en pandeigenaren huurbetaling voor de maand april uit. Daarnaast neemt de brouwer aangebroken fusten en tankbier retour, met kosteloze vervanging door volle fusten of teruggave van liters kelderbier bij heropening...

Toast Ale maakt lokaal bier van brood

Toast Ale maakt lokaal bier van brood

Toast Ale, een brouwer uit het Verenigd Koninkrijk, is een samenwerking aangegaan met Brouwerij de Molen, Bakkerij Fuite en de Amsterdamse anti-voedselverspillingsorganisatie Taste Before You Waste. Het resultaat van deze samenwerking is blond bier met de naam People & Planet dat exclusief verkrijgbaar is bij online supermarkt Picnic.