Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Bier_unsplash

Foto: Unsplash

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.

AB InBev

Uit de kwartaalcijfers van AB InBev, bekend van de merken Leffe, Hertog Jan en Corona, blijkt dat de brouwerij de afgelopen maanden 25 miljoen hectoliter bier minder verkocht ten op zichte van vorig jaar. Dit was vooral het geval in april (-32,4 procent) en mei (-21,4 procent). In juni groeide dit weer met 0,7 procent. De omzet was 10,3 miljard dollar, 18 procent minder dan in 2019. 

De brouwerij wil blijven investeren in de merken en heeft maatregelen getroffen voor het herstel. Wel beseft de brouwerij dat het coronovirus zorgt voor onzekere tijden. Sommige landen moeten opnieuw maatregelen, met eventuele restricties voor de horeca nemen om verspreiding van het virus te voorkomen. 

Heineken

Ook bierbrouwer Heineken had te kampen met een terugval van de bierverkoop. Volgens de kwartaalcijfers van de brouwer daalde de bierverkoop met 11,5 procent. Ook moest Heineken veel bezittingen afschrijven die door de coronacrisis minder waard waren geworden. De omzet kwam uit op 11,16 miljard euro, 18 procent lager dan vorig jaar.

Heineken kondigde in juni al aan dat het bedrijf verwachtte de eerste helft van 2020 in de rode cijfers te belanden. Het verlies van de Heineken NV kwam uiteindelijk uit op 297 miljoen euro. De brouwer zegt sinds april herstel te zien, maar durft vanwege de onzekere economische situatie geen verwachtingen uit te spreken over de ontwikkeling van de omzet in de tweede helft van 2020.

 

 

Dossiers
Lees ook
Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Bavaria lanceert jaarlijkse special edition Herfstbok

Vanaf deze herfst introduceert Bavaria ieder jaar een nieuwe Special Edition Herfstbok. De Brabantse brouwer laat zich hiervoor inspireren door de uniekheid van iedere oogst,. De Herfstbok 2020 heeft havermout als aanvulling op de vijf standaard soorten mout. Het resultaat is een toegankelijk seizoensbier, met een subtiele hint van havermout en een...

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.

Empack Reconnect wordt online only evenement

Empack Reconnect wordt online only evenement

Empack Reconnect, de vakbeurs voor verpakkingstechnologie, wordt een volledig online evenement dat op donderdag 17 september plaats vindt. Dit betekent dat de fysieke vakbeurs in Jaarbeurs Utrecht niet doorgaat. Onlangs kondigde Easyfairs Empack Reconnect aan als hybride verpakkingsevenement, maar de meerderheid van de community bleek de voorkeur te...