Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

4 augustus 2020
Foto: Unsplash

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.

AB InBev

Uit de kwartaalcijfers van AB InBev, bekend van de merken Leffe, Hertog Jan en Corona, blijkt dat de brouwerij de afgelopen maanden 25 miljoen hectoliter bier minder verkocht ten op zichte van vorig jaar. Dit was vooral het geval in april (-32,4 procent) en mei (-21,4 procent). In juni groeide dit weer met 0,7 procent. De omzet was 10,3 miljard dollar, 18 procent minder dan in 2019. 

De brouwerij wil blijven investeren in de merken en heeft maatregelen getroffen voor het herstel. Wel beseft de brouwerij dat het coronovirus zorgt voor onzekere tijden. Sommige landen moeten opnieuw maatregelen, met eventuele restricties voor de horeca nemen om verspreiding van het virus te voorkomen. 

Heineken

Ook bierbrouwer Heineken had te kampen met een terugval van de bierverkoop. Volgens de kwartaalcijfers van de brouwer daalde de bierverkoop met 11,5 procent. Ook moest Heineken veel bezittingen afschrijven die door de coronacrisis minder waard waren geworden. De omzet kwam uit op 11,16 miljard euro, 18 procent lager dan vorig jaar.

Heineken kondigde in juni al aan dat het bedrijf verwachtte de eerste helft van 2020 in de rode cijfers te belanden. Het verlies van de Heineken NV kwam uiteindelijk uit op 297 miljoen euro. De brouwer zegt sinds april herstel te zien, maar durft vanwege de onzekere economische situatie geen verwachtingen uit te spreken over de ontwikkeling van de omzet in de tweede helft van 2020.

 

 

Altijd op de hoogte blijven?