Coronacrisis raakt drankenproducent Diageo

Johnnie Walker_Pixabay

De coronacrisis heeft een grote impact op de Britse drankenproducent Diageo. De winst van het bedrijf is gehalveerd en de producent van onder andere Johnnie Walker, Smirnoff, Guiness en Ketel 1, moet 1,3 miljard pond afschrijven. Dat blijkt uit het verslag van het gebroken boekjaar 2019-2020.

De nettowinst van het bedrijf kwam uit op 1,4 miljard pond. Vorig jaar was dit nog 3,16 miljard pond. Daarnaast moest er 1,4 miljard pond afgeschreven worden. De jaarlijkse omzet was wereldwijd 11,75 miljard pond, een daling van 9 procent. Op de Europese markt daalde de omzet met 12 procent. Tot slot moet de drankengigant 1,3 miljard pond afboeken door de activiteiten in India, Nigeria, Ethiopië en Zuid-Korea.

De voornaamste oorzaak is de coronacrisis, hoewel bij de afschrijvingen ook de 'uitdagende handelsomstandigheden' een rol speelden. Vanwege de coronacrisis sloten wereldwijd cafés en restaurants de deuren en ook gaan veel evenementen (nog steeds) niet door. Dit had grote invloed op de verkoop van bier en whisky. 

CEO Ivan Menezes noemt dit de meest uitdagende periode ooit voor de drankensector. Het herstel is volgens hem onzeker en hij verwacht dat de volatiliteit zal voortduren in het huidige boekjaar.

Dossiers
Lees ook
Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalde verkopen met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.

A long stride

A long stride

‘A long stride’ is het eerste boek van de geschiedenis van het merk en bedrijf Johnnie Walker. Het boek werpt een frisse blik op de creatie en evolutie van een wereldwijd whiskymerk.