Design & Wijn lanceert Oranje Wijn op Koningsdag

wijn Oranje boven

Op Koningsdag 2021 lanceerde Design & Wijn de Nederlandse oranje wijn 'Oranje Boven'. De wijn en het etiket zijn volgens de makers een eerbetoon aan de Nederlandse wijn en Dutch Design. De wijn is gemaakt in een selecte oplage van 400 stuks.

Design & Wijn is een ontwerpstudio in Amsterdam opgericht door sommelier Diederik Walhof (31) en ontwerper Rose Groot (29). Ze bieden lokale ambachtslieden, ontwerpers en kunstenaars een podium in hun pop-up winkel met Nederlandse wijn en Dutch Design. "De kwaliteit van lokaal talent willen we nu ook samen laten smelten in onze eigen wijn", aldus Rose. "De wijn moet daarnaast passen bij waar we voor staan: uitgesproken en verassend."

De wijn

Om dit te realiseren sloegen ze de handen ineen met Wijngoed Gelders Laren, een wijngaard van twee hectare gelegen in de Achterhoek. Dit wijngoed met BOB-status bood de mogelijkheid om een eigen blend te maken. "Toen we hun oranje wijn proefden van de Cabernet Blanc 2018 wisten we direct dat dit de basis moest worden voor onze wijn", zegt Diederik. "Na veel proeven kwamen we tot een combinatie met een beetje Solaris en wat Cabernet Blanc van een ander oogstjaar. Door de Solaris toe te voegen is de wijn ronder en filmender geworden. Omdat 2018 een heel warm jaar is geweest, voegde een beetje Cabernet Blanc uit 2019 net genoeg zuren toe om de wijn een goede balans en strakheid te geven." De vinificatie en het bottelen zijn verzorgd door Neerlands wijnmakerij in Bentelo, Twente.

Het etiket

Na het samenstellen van de smaak is het ontwerpproces begonnen. "Door de smaak te vertalen naar beeld willen we laten zien dat ontwerp bij kan dragen aan de beleving van wijn", zegt Rose. "Om ook op dit etiket een podium te bieden aan lokaal talent hebben we de samenwerking gezocht met ontwerper Tjitske Storm. De smaken, geuren, het mondgevoel en de body van de wijn zijn vertaald naar het etiket. We hebben gekozen voor een verfijnde transparante fles waardoor de lichte amber kleur goed zichtbaar is. In de omschrijving op de achterkant is bewust weinig omschreven. De drinker van de wijn wordt uitgedaagd om de smaak uit het beeld te halen. Als je goed naar het etiket kijkt herken je de bitters van een grapefruit, de witte peper, lychee, mandarijn en nog veel meer. Het leuke is dat je door het etiket ook meer proeft en ruikt. Daar ontstaat dus een hele mooie wisselwerking."

 

Dossiers
Lees ook
Lichte daling Nederlandse wijnproductie 2021

Lichte daling Nederlandse wijnproductie 2021

Vorig jaar produceerden de Nederlandse Wijnboeren 7.529 hectoliter wijn, een lichte daling vergeleken met 2020. De voornaamste oorzaak voor deze daling was het weer. Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Wijn Producenten.

Drankenbranche in de media -week 19

Drankenbranche in de media -week 19

Nederlandse wijnjaar 2021, zorgen om Oekraïense wijnbouw en een interview met een brew master van AB InBev. Wat kwam er afgelopen week over de drankenbranche voorbij in andere media?

Drankenbranche in de media -week 18

Drankenbranche in de media -week 18

Kwartaalcijfers AB Inbev, Wijn is beter voor gezondheid dan bier of sterke drank en voorbereidingen voor statiegeld op blikjes. Wat kwam er afgelopen week in de media voorbij over de drankenbranche?