Design & Wijn lanceert Oranje Wijn op Koningsdag

wijn Oranje boven

Op Koningsdag 2021 lanceerde Design & Wijn de Nederlandse oranje wijn 'Oranje Boven'. De wijn en het etiket zijn volgens de makers een eerbetoon aan de Nederlandse wijn en Dutch Design. De wijn is gemaakt in een selecte oplage van 400 stuks.

Design & Wijn is een ontwerpstudio in Amsterdam opgericht door sommelier Diederik Walhof (31) en ontwerper Rose Groot (29). Ze bieden lokale ambachtslieden, ontwerpers en kunstenaars een podium in hun pop-up winkel met Nederlandse wijn en Dutch Design. "De kwaliteit van lokaal talent willen we nu ook samen laten smelten in onze eigen wijn", aldus Rose. "De wijn moet daarnaast passen bij waar we voor staan: uitgesproken en verassend."

De wijn

Om dit te realiseren sloegen ze de handen ineen met Wijngoed Gelders Laren, een wijngaard van twee hectare gelegen in de Achterhoek. Dit wijngoed met BOB-status bood de mogelijkheid om een eigen blend te maken. "Toen we hun oranje wijn proefden van de Cabernet Blanc 2018 wisten we direct dat dit de basis moest worden voor onze wijn", zegt Diederik. "Na veel proeven kwamen we tot een combinatie met een beetje Solaris en wat Cabernet Blanc van een ander oogstjaar. Door de Solaris toe te voegen is de wijn ronder en filmender geworden. Omdat 2018 een heel warm jaar is geweest, voegde een beetje Cabernet Blanc uit 2019 net genoeg zuren toe om de wijn een goede balans en strakheid te geven." De vinificatie en het bottelen zijn verzorgd door Neerlands wijnmakerij in Bentelo, Twente.

Het etiket

Na het samenstellen van de smaak is het ontwerpproces begonnen. "Door de smaak te vertalen naar beeld willen we laten zien dat ontwerp bij kan dragen aan de beleving van wijn", zegt Rose. "Om ook op dit etiket een podium te bieden aan lokaal talent hebben we de samenwerking gezocht met ontwerper Tjitske Storm. De smaken, geuren, het mondgevoel en de body van de wijn zijn vertaald naar het etiket. We hebben gekozen voor een verfijnde transparante fles waardoor de lichte amber kleur goed zichtbaar is. In de omschrijving op de achterkant is bewust weinig omschreven. De drinker van de wijn wordt uitgedaagd om de smaak uit het beeld te halen. Als je goed naar het etiket kijkt herken je de bitters van een grapefruit, de witte peper, lychee, mandarijn en nog veel meer. Het leuke is dat je door het etiket ook meer proeft en ruikt. Daar ontstaat dus een hele mooie wisselwerking."

 

Dossiers
Lees ook
Franse wijnboeren vrezen slechte oogst na nachtvorst

Franse wijnboeren vrezen slechte oogst na nachtvorst

De laatste tijd is het koud in Frankrijk. De Franse wijnboeren vrezen voor de gevolgen van de strenge nachtvorst voor de oogst, aangezien jonge wijnscheuten daar niet tegen bestand zijn. De Franse regering heeft al extra financiële steun aangekondigd.

Wine Paris & Vinexpo Paris verplaatst naar februari 2022

Wine Paris & Vinexpo Paris verplaatst naar februari 2022

Vanwege de aanhoudende onzekerheid rondom het coronavirus verplaatst de organisatie van Wine Paris & Vinexpo Paris deze beurs naar 14-16 februari 2022. De beurs stond gepland voor juni 2021. Als alternatief biedt de organisatie deze maand zakelijke oplossingen op het online Vinexposium Connect platform.

Wijnkenners enthousiast over ruimtewijn

Wijnkenners enthousiast over ruimtewijn

Na een jaar in de ruimte kwamen half januari twaalf flessen Bordeaux terug op aarde. Inmiddels heeft de eerste proeverij van de wijn plaatsgevonden. Wijnkenners noemen de smaak uniek.