Detailhandel heeft meer vertrouwen in de toekomst

Winkelstraat_pixabay

Foto: Pixabay

Detailhandelaren hebben meer vertrouwen in de toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In april dacht slechts 9 procent van de ondernemers in de detailhandel het nog een jaar vol te kunnen houden. In mei is dit gegroeid naar 65 procent.

Het CBS hield begin mei een onderzoek onder ondernemers naar de verwachtte gevolgen van de coronacrisis. Hieruit blijkt dat het vertrouwen in de toekomst in vrijwel alle branches van het niet-financiële bedrijfsleven is toegenomen. Ook in de horeca, alleen stijgt het daar minder snel dan in de detailhandel. Van 5 procent in april naar 21,6 in mei.

Dit vertrouwen is vooral zichtbaar in de afname van het aantal bedrijven dat in april nog dacht de continuïteit niet langer dan een half jaar te kunnen handhaven onder de toen geldende omstandigheden. Het CBS geeft als verklaring voor het toegenomen vertrouwen de versoepeling van de coronamaatregelen.

Maatregelen tegen coronacrisis

Veel ondernemers nemen maatregelen om de effecten van de coronacrisis te beperken. De maatregelen die het meeste genoemd worden zijn het instellen van het bedrijf op de 1,5 meter economie en kostenreductie. Andere maatregelen zijn scherpere prijsconcurrentie/meer marketing, product/dienst aanpassen, innovatie/ontwikkelen van nieuwe producten/diensten/processen, andere markten/doelgroepen of geen maatregelen.

Personeel

Ondernemers uit veel branches zetten tijdens de coronacrisis minder zzp’ers en uitzendkrachten in. Daarnaast maken ondernemers gebruik van arbeidsverkorting en of de NOW-regeling voor het eigen personeel. Relatief weinig ondernemers beëindigen de arbeidscontracten van het eigen personeel.

Bron: CBS

 

Dossiers
Lees ook
Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalde verkopen met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.

Bierverkoop daalt door sluiting van horeca

Bierverkoop daalt door sluiting van horeca

Vanwege de coronamaatregelen moest de horeca halverwege de maand oktober de deuren sluiten. Dit had een groot effect op de verkoop van bier. De bierverkoop daalde in oktober met 26,7 procent. De afname in de horeca was 85,2 procent lager en de thuisconsumptie groeide met 0,7 procent.