Drankenbranche in de media -week 19

13 mei 2022 Redactie BeverageNL Unsplash
Foto: Unsplash

Nederlandse wijnjaar 2021, limoncellobier, zorgen om Oekraïense wijnbouw, en een interview met Florine Verlinden, brew master bij AB InBev. Wat kwam er afgelopen week over de drankenbranche voorbij in andere media?

Nederlandse wijn
“Nederlandse wijn wordt steeds beter”, kopt Nu.nl. 2021 was een redelijk wijnjaar, ondanks het koude voorjaar en natte zomer. Er is steeds meer serieuze belangstelling voor het product. “Van de hang naar regionaal profiteert ook de wijnbouw.”

Wine in Moderation
Op Food Business verscheen een opiniestuk over ‘Wine in Moderation’ van Peter van Houtert voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren. Dit is een initiatief van Europese producenten en importeurs om op verantwoorde wijze wijn te presenteren.

Limoncellobier
In Tubantia aandacht voor de samenwerking tussen Lemon Spirit en de Haagse brouwerij Kompaan. Samen maakten zij limoncellobier. “Het moet makkelijk drinkbaar zijn, ik wilde niet dat snoepjes-gevoel.”

Wijn uit New York
Sanaz Sadegh (37) en Saman Damghani (40) importeren als enige in West-Europa wijn uit de staat New York. “We willen dat mensen beseffen dat er buiten in Italië, Spanje en Frankrijk ook fantastische wijnen worden gemaakt”, vertelt Sanaz aan PZC.

Wijnbouw in Oekraïne
Op Business AM een artikel over de effecten van de oorlog op de wijnbouw in Oekraïne. De Oekrainse wijnbouwsector zat de afgelopen jaren in de lift. Maar hoe moet dat nu verder? Daarnaast zorgt de oorlog ook voor problemen voor wijnbouwers in andere Oost-Europese landen.

Brew Master
In het Nieuwsblad een interview met Florine Verlinden, brew master bij AB InBev. “Veel mensen denken ten onrechte dat in een brouwerij alleen oude blanke mannen werken.”

Overname Picon
“'Marketingmachine' Campari koopt Frans aperitief Picon”, kopt De Tijd. Met de overname van het hoopt de Italiaanse drankengroep Campari de positie op de Franse markt te verstevigen.

 

Altijd op de hoogte blijven?