Drankenbranche in de media -week 29

23 juli 2022 Redactie BeverageNL
Foto: Unsplash

Belgen willen een verhoging leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol, alcoholvrije slijter Nix & Nix en Heineken mag overmatig alcoholgebruik niet promoten tijdens Amstel Gold Race. Wat lazen we de afgelopen week over de drankenbranche? Een greep uit de media.

Alcoholvrije slijter
Alcoholvrij is groeiend segment. Wim Boekema en Frederike de Groot springen daar op in met de alcoholvrije slijterijformule Nix&Nix. “Wijn en bier voldoet niet meer. Bubbels, cocktails en elixers zijn de trend, ook in het alcoholvrije segment”, zegt Boekema tegen MT/Sprout.

Alcoholvrij arrangement
Op horecaplatform Entree aandacht voor alcoholvrije arrangementen in restaurants. “Van kombucha’s, theeën en sappen tot mocktails – er zijn inmiddels heel veel mogelijkheden op het gebied van alcoholvrije pairings.”

Overname Crombé Wines
“Ondernemer Pascal Vanhalst is de nieuwe meerderheidsaandeelhouder van de familiale wijnhandel Crombé Wines”, meldt De Tijd. “De telgen van de vierde en vijfde generatie blijven aan zet. En de dochter van Vanhalst gaat er haar eerste professionele stappen zetten.”

Kleine wijngaard
Het AD spreekt Remmer Meijer van het Woerdens Wijnhuis, een kenner van Europese wijn. In het artikel spreekt hij van zijn liefde voor een kleine wijngaard die al tien generaties in de familie is. “Dat proef ik terug in de wijn.”

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief

Leeftijdsgrens alcohol
Volgens een onderzoek van Ipsos wil 7 op 10 Belgen de leeftijdsgrens om alcohol te kopen verhogen naar 18 jaar. “Onze hele alcoholcultuur moet veranderen”, zegt Katleen Peleman van het Vlaams Expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD), tegen Het Belang van Limburg.

Goed wijnjaar
Vinoloog Franc van der Meer van de Haagse stadswijngaard verwacht veel van wijnjaar 2022. Zeker als het warme weer aanhoudt. “Als het warm weer is, maken de druiven veel suiker aan en bevatten ze minder water”, legt de vinoloog uit aan Omroep West.

Amstel Gold Race
Heineken mag van de Reclame Code Commissie overmatig alcoholgebruik niet meer promoten tijdens Amstel Gold Race, meldt het Leids Dagblad. STAP had een klacht ingediend bij deze commissie omdat de winnaars als als trofee een enorm groot bierglas voorzien van het logo van Amstel kregen.

Streekwijnboer
Sander Kroeze is een Culemborgse streekwijnboer bij de Lek. “Vanaf eind mei tot eind juli maak ik lange dagen want dan is er de meeste groei van de wijnstokken. Tot wel tien centimeter per week”, vertelt hij aan het AD.

 

Altijd op de hoogte blijven?